Wyceny firmy dokonuje się w różnych celach, a jednym z nich może być wykorzystanie jej na potrzeby opracowania strategii dalszego rozwoju. Co wpływa zatem na efekt wyceny przedsiębiorstw? Jak wycena firmy wpływa na dalsze plany biznesowe? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Na czym polega wycena firmy? Otóż, jest to proces, którym na celu określenie wartości przedsiębiorstwa oraz wyrażenie jej w jednostkach pieniężnych. Warto jednak wiedzieć, że obowiązujące przepisy prawa w żaden sposób nie regulują tego, w jaki sposób ma zostać przeprowadzona wycena przedsiębiorstwa. Warto zlecić ją jednak podmiotowi posiadającymi wiedzę i doświadczenie niezbędne do dokonywania wyceny firmy, co pozytywnie wpłynie na jej wiarygodność oraz rzetelność.
Jak obliczyć wartość udziałów w spółce? Otóż, należy przeprowadzić w tym celu wycenę firmy, a co za tym idzie nie tylko dobrać odpowiednią metodę wyceny, ale zastosować się również do prawnych rekomendacji, które zostały wydane przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych (PFSRM) i są znane jako Powszechne Krajowe Zasady Wyceny. Nota ta została uchwalona przez Radę Krajową PFSRM i włączona jako Nota interpretacyjna nr 5 „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa”(NI 5) do zbioru Powszechnych Krajowych Zasad Wyceny.
Niezależnie od tego, czy przeprowadzana jest wycena jednoosobowej działalności gospodarczej, czy należy oszacować wartość spółki dokonuje się tego z punktu widzenia sprzedającego, czyli właściciela danego przedsiębiorstwa. W przypadku sprzedaży firmy istotna jest jednak wartość przedsiębiorstwa z punktu widzenia kupującego, co wynika z faktu, że w praktyce będzie ono warte tyle, ile ktoś jest w stanie za nie zapłacić. Wycena wartości przedsiębiorstwa uzależniona jest zatem w dużej mierze od posiadanego przez nie majątku, który należy pomniejszyć o posiadane zobowiązania. Na wartość firmy wpływa jednak nie tylko majątek przedsiębiorstwa, ale również dochody generowane przez przedmiot wyceny.
Wycena przedsiębiorstwa wymaga zastosowania odpowiednich metod wyceny, które klasyfikuje się jako metody dochodowe, majątkowe oraz porównawcze. Wśród tych pierwszych wyróżnić należy przede wszystkim metodę zdyskontowanych przepływów pieniężnych. Metoda dochodowa skupia się na określeniu zdolności firmy do generowania zysków. Metody majątkowe to natomiast metoda skorygowanych aktywów netto, która pozwala wycenić firmę uwzględniając wartość jej majątku, który dzięki odpowiedniej korekcie pozwala uzyskać wartość rynkową. Uwzględnia się wówczas między innymi wartości niematerialne i prawne. Metody porównawcze wymagają natomiast tego, by zestawić wyceniane przedsiębiorstwo z inną firmą działającą w tej samej branży i posiadającym zbliżoną wielkość.
Wycena firmy niezależnie od tego, czy jest dokonywana w przypadku spółek kapitałowych, czy na potrzeby jednoosobowej działalności gospodarczej jest istotna z punktu widzenia strategii dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Wynika to z faktu, że znajomość wartości przedsiębiorstwa ułatwia podejmowanie kluczowych decyzji, a także funkcjonowanie w ramach otoczenia rynkowego. Istotne jest także to, by wycenić wartości niematerialne, ponieważ na podstawie prognoz finansowych można stworzyć również strategię budowania świadomości marki, która może stanowić znaczną część wartości firmy.
Podsumowując należy stwierdzić, że wycena firmy może bezpośrednio wpływać na dalsze plany biznesowe. Analiza finansowa jest bowiem istotna przy opracowywaniu strategii działania i skupia się na próbie przewidzenia przyszłych przepływów pieniężnych.