W trzeci czwartek marca (16.03.) Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Kole zorganizowała – dla młodzieży z Liceum Ogólnokształcącego w Kole (podopiecznych Pani Joanny Kwiatkowskiej) oraz Zespołu Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych w Kole (podopiecznych Pani Anny Polichnowskiej) dwugodzinne warsztaty scenariuszowe.
Zajęcia prowadził Zbigniew Masternak – prozaik, autor scenariuszy filmowych, dramaturg. Piłkarz. Zaproszony gość pochodzi z Piórkowa, obecnie mieszka w Puławach. Studiował prawo na UMCS w Lublinie, następnie polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim. W 2009r. ukończył scenariopisarstwo w Krakowskiej Szkole Scenariuszowej. Debiutował prozą w 2000r. na łamach „Twórczości”. Pracuje nad autobiograficznym cyklem powieściowym „Księstwo”, pomyślanym jako współczesna epopeja. Dotychczas ukazały się trzy księgi: „Chmurołap” (2006), „Niech żyje wolność” (2006), „Scyzoryk” (2008), na podstawie których reżyser Andrzej Barański nakręcił film „Księstwo” (2011, premiera światowa w konkursie głównym podczas 46. MFF w Karlowych Warach). W 2003r. Masternak zagrał siebie w filmie „Wiązanka”. W 2005r. na podstawie opowiadania „Stacja Mirsk” powstał film, nagrodzony Grand Prix na IX festiwalu filmowym KRAKFFA. Książki Masternaka przetłumaczono na: wietnamski, mongolski, macedoński, ukraiński, białoruski, rosyjski, niemiecki i hiszpański. W 2012r. pisarz otrzymał nagrodę im. Władysława Orkana „za wybitne osiągnięcia literackie ze szczególnym uwzględnieniem cyklu Księstwo”. Masternak gra w piłkę błotną w BKS Roztocze Krasnobród. W latach 2011-2013 zdobył dwa Mistrzostwa Polski, Puchar Polski, był trzykrotnie Królem Strzelców Mistrzostw Polski oraz Królem Strzelców Pucharu Polski. Jest kapitanem Reprezentacji Polskich Pisarzy w piłce nożnej.
O Zbigniewie Masternaku:
„Masternak wydaje mi się dziś jednym z najważniejszych polskich pisarzy młodego pokolenia.” – Piotr Czerkawski, „Kino”
„Barański w intrygującej prozie Zbigniewa Masternaka, łączącej tony niskie i wysokie, Diego Maradonę z Goethem, odnalazł idealny materiał do zobrazowania swoistego manifestu nieprzystosowania.” – Łukasz Maciejewski, „Film”
„Jeśli autor „Niech żyje wolność” przechadzał się po wiejskim gościńcu ze Stendhalowskim zwierciadłem, tworząc realistyczną reprezentację wsi, to nie tylko obraz, ale i sfera językowa odgrywała dla niego ważną rolę. Tak jak z wielkim namaszczeniem Edward Redliński zapisał na stronach Konopielki gwarę białostocką, tak autor Księstwa stara się odtworzyć język mieszkańców Gór Świętokrzyskich.” – Monika Borys, Literatura i kino. Polska po 1989 roku
„Nie umiem odpowiedzieć na pytanie, czemu ten tekst tak dobrze mi się czyta. Czy dlatego, że pobrzmiewa w nim rzadka dziś konwencja powieści łotrzykowskiej? Czy porusza mnie pewna symetria doświadczeń? Bo jako student z PRL-u tułałem się kiedyś po paryskim bruku, biedniejszy niż bohater tej powieści. A może o sympatii do tej autobiograficznej opowieści przesądza pasja bohatera, jego wiara w sens pisarstwa. Ludzi z pasją łatwo polubić. Na motywach fragmentu tej powieści powstaje scenariusz, który zamierzamy wyprodukować w TOR-ze. Polecam lekturę, zanim film powstanie.” – Krzysztof Zanussi o „Nedzolach” kontynuacji trzech powieści, które złożyły się na bestselerowy cykl „Księstwo”
Wracając do spotkania, które odbyło się w Czytelni ... Podczas zajęć, młodzież została wprowadzona w sztukę tworzenia scenariusza filmowego: poznała jego konstrukcję, dowiedziała się czym jest i jakie są jego punkty zwrotne. Omówiono konstrukcję głównego bohatera i bohaterów 2 planu. Uczestnicy spotkania przygotowali własne pomysły scenariuszowe w formie synopsisu streszczenia.