Skuteczne zarządzanie procesami dotyczy nie tylko sfery produkcyjnej, ale również przedsiębiorstw z branży usługowej. W sektorach gospodarki opartych na usługach niezwykle ważna jest wydajność oraz minimalizowanie ryzyka wystąpienia strat. Sprawdźmy w jaki sposób efektywnie zarządzać firmą, która nie zajmuje się działalnością wytwórczą.
Czas trwania procesu transakcyjnego związany z realizacją usługi jest niezwykle ważnym elementem zarządzania firmą. Jego długość w wymierny sposób przekłada się na zadowolenie klienta – ostatecznego odbiorcy, a także finalnie wyniki finansowe całego przedsiębiorstwa. Skrócenie czasu procesu może wpłynąć na pozytywny PR firmy w branży oraz stanowić potwierdzenie najwyższej jakości oferowanych usług. Jednocześnie eliminuje to ryzyko strat finansowych, a także występowania licznych błędów wpływających na efekt końcowy – proces transakcyjny prowadzony jest stabilnie i można go przewidzieć. To oznacza także niższą cenę dla klientów, którzy chętniej sięgną po nasze usługi i będą rekomendować je swoim znajomym, zwiększając zakres ich popularności.
Ogromne znaczenie dla powodzenia procesu transakcyjnego ma również odpowiednia komunikacja, opierająca się na współpracy całego zespołu. Jest to kluczowy element na drodze do sukcesu i nie można go bagatelizować. W celu wypracowania spójnego modelu komunikacji w firmie, warto skorzystać z funkcjonalnych programów CRM, zarządzających zarówno kontaktem z klientami, jak i wspierających pracę załogi przedsiębiorstwa. Nowoczesne systemy informatyczne umożliwiają kontrolę procesu transakcyjnego od jego początkowych etapów, aż po końcowe stadium. Jednocześnie mogą również koordynować działania marketingowe, wspierać sprzedaż, delegować zadania na podległych pracowników oraz kontrolować ich wykonanie. W ten sposób wykonanie usługi staje się szybkie i zautomatyzowane, oparte na powtarzalnych schematach, w których nie ma miejsca na niestandardowe zachowania, niepożądane w trakcie procesu transakcyjnego.
Do podniesienia efektywności procesów transakcyjnych występujących w przedsiębiorstwach usługowych realnie przyczynia się przede wszystkim wnikliwa analiza stosowanych rozwiązań. Na jej podstawie można zdecydować, jakie elementy należy wyeliminować ze względu na ich nieefektywność, a jakie trzeba wzmocnić. Zaleca się również maksymalne skrócenie czasu realizacji usługi, co znacząco redukuje koszty i zwiększa zadowolenie odbiorców. Ważnym czynnikiem jest też wprowadzenie systemu usprawniającego proces transakcyjny, opartego na krytycznej analizie bieżących rozwiązań wykorzystywanych w firmie. Wszystkie te czynniki składają się na kompleksowy system zarządzania procesem i mogą zapewnić przedsiębiorstwu nie tylko lepsze wyniki finansowe, ale również pozytywną opinię wśród klientów. (źródło: http://www.e-opex.pl/)