Zakład Ubezpieczeń Społecznych wystosował ostrzeżenie związane z pojawieniem się w sieci fałszywych maili, które mają na celu wyłudzenie danych od nieświadomych użytkowników. Podszywanie się pod ZUS stało się problemem, który wymaga uwagi i ostrożności ze strony klientów tej instytucji.
Oszustwo ma postać wiadomości mailowych, które w szczegółach mogą wydawać się pochodzącymi od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Maile są wysyłane pod nazwą „zus-pl”, z adresem nadawcy „kontakt@dentalstudio.krakow.pl”. W treści tych wiadomości nadawcy proszą o aktualizację danych użytkowników, wskazując na problemy z przetworzeniem płatności.
Adresy stron, na które prowadzą załączone w mailach linki, nie są jednak związane z ZUS-em. Po kliknięciu linku otwiera się strona logowania „ezus”, której adres internetowy prowadzi do „prowebdigital.com.ng”. W następnych krokach, użytkownik zamiast aktualizować dane, jest proszony o wpisanie danych swojej karty kredytowej.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaznacza, że wszelkie wiadomości, które są wysyłane do klientów drogą elektroniczną, odbywają się wyłącznie poprzez Platformę Usług Elektronicznych. Taka korespondencja zawiera imię i nazwisko konkretnego pracownika ZUS. ZUS przypomina, iż w żadnym przypadku nie wysyła wiadomości z prośbami o podanie danych wrażliwych ani nie zachęca do otwierania nieznanych załączników lub linków.
W razie otrzymania podejrzanej korespondencji, klienci powinni zachować szczególną ostrożność. Absolutnie nie należy odpowiadać na takie wiadomości ani otwierać załączników. Istnieje wysokie ryzyko, że działanie takie może prowadzić do zainfekowania komputerów oprogramowaniem złośliwym lub pozyskania przez oszustów danych wrażliwych.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaleca klientom, którzy mają wątpliwości co do źródła otrzymanych wiadomości, skontaktowanie się z najbliższą placówką ZUS-u. Można również skorzystać z Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem 22 560 16 00 lub napisać na adres mailowy cot@zus.pl, by uzyskać pewność co do autentyczności korespondencji.