W opracowanym informatorze Instytut Badań Edukacyjnych proponuje, by nauczyciele wskazywali rodzicom, w jaki sposób mogą motywować uczniów do sięgania po dobrowolne od 1 kwietnia prace domowe. To istotne, by znaleźć równowagę między udzielaniem wsparcia a zachęcaniem do samodzielności - podkreślili eksperci.
1 kwietnia wszedł w życie przepis nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Zgodnie z nowelą, nauczyciel w klasach 1-3 szkoły podstawowej ma nie zadawać prac domowych praktyczno-technicznych oraz pisemnych prac domowych, z wyłączeniem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. Wykonanie tych ćwiczeń będzie obowiązkowe i nauczyciel będzie mógł wystawić za nie ocenę.
Z kolei w klasach 4-8 szkoły podstawowej nauczyciel może zadać uczniowi pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową, ale nie będzie ona obowiązkowa i nie będzie za nią wystawiana ocena. Nauczyciel ma natomiast przekazać uczniowi informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy i jak powinien się dalej uczyć.
W związku z nowymi przepisami, Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej, przygotował bezpłatne informatory dla nauczycieli i dyrektorów wszystkich etapów edukacyjnych, jednak autorzy podkreślili w nich istotną rolę rodziców w procesie kształcenia dzieci. Materiały można pobrać ze strony IBE.