Pośpiech jest złym doradcą. Tak mawiały jeszcze nasze babki i maksyma ta nadal jest aktualna. Nieraz przecież zdarza się nam podjąć pochopną i co za tym idzie niekorzystną decyzję. Skutki możemy odczuwać na wielu płaszczyznach. Nie da się ukryć, że te dotkliwe często dotyczą sfery finansów. Nawet zbyt szybko wykonany przelew może być przyczyną niepotrzebnego stresu. Zła kwota przelewu, błąd w numerze rachunku i pieniądze zablokowane. Co zrobić, jeśli wykonaliśmy zły przelew, lub co gorsza, gdy zleciliśmy go niepotrzebnie? Jak możemy cofnąć zlecony przelew?
W dobie Internetu wszystko przyspieszyło, co z jednej strony jest bardzo korzystne, a z drugiej wymusza na nas coraz więcej zaangażowania i coraz więcej uważności. Nawet wykonanie przelewu może trwać zaledwie kilkanaście sekund – szczególnie jeśli przelew wykonujemy na numer telefonu, a nie na rachunek bankowy. Takie szybkie transakcje wykonujemy na ogół w obrębie przelewów prywatnych wśród grona znajomych.
Jeżeli natomiast płatność wykonujemy na rzecz instytucji państwowych, usługodawców, czy spłacając pożyczkę online na raty, przeważnie logujemy się do bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej. Większość banków w swoich aplikacjach telefonicznych udostępnia możliwość skanowania dokumentów płatniczych. Wystarczy nakierować aparat na adresata przelewu, numer jego rachunku, czy kwotę przelewu, aplikacja sczyta je i uzupełni o pobrane wartości. Nie każdy jednak z tych udogodnień korzysta. Ręczne wpisywanie numeru rachunku lub kwoty do przelewu może spowodować naszą pomyłkę. Szczególnie jeśli faktycznie się spieszymy. Czy w takim przypadku możemy anulować transakcję?
Wiele zależy od tego, po jakim czasie zorientujemy się, że popełniliśmy błąd. Nie bez znaczenia jest również rodzaj pomyłki. Jeśli zaraz po wykonaniu zwykłego przelewu (ELIXIR), zorientujemy się, że wkradł się błąd, mamy szansę go anulować. Nie jest to jednak możliwe, gdy wykonamy przelew natychmiastowy.
Wszystkie banki wykonują przelewy, które muszą być zaksięgowane przez system obsługiwany przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Zanim przelew trafi do nadawcy, musi przejść kilka etapów. Pierwszym etapem jest zlecenie przez nas przelewu. W tym momencie wpisujemy dane przelewu i kliknięciem np. „wyślij przelew”, czym zlecamy przeprowadzenie transakcji. Nasz przelew czeka teraz na otwarcie sesji wychodzącej z naszego banku. Jeśli zaraz po kliknięciu zatwierdzenia transakcji zauważymy swój błąd, szanse na anulowanie przelewu są dużo wyższe. W Kolejnym kroku nasz bank 3 razy dziennie w sesjach wychodzących przesyła informacje na temat wykonanego przelewu do systemu KIR, który księguje nasz przelew. Na tym etapie wstrzymanie przelewu jest dużo trudniejsze, a czasami niemożliwe. Po zatwierdzeniu przelewu przez KIR, informacje o transakcji przesyłane są do banku odbiorcy. Każdy bank odbiera przelewy również w trzech sesjach przychodzących. Po tym, jak bank adresata zaksięguje wpływ, pieniądze trafiają na rachunek odbiorcy. W tym momencie nie mamy już szans na anulowanie transakcji.
Jeśli dość szybko zorientujemy się, że wykonany przez nas przelew jest błędny, możemy próbować go anulować. Mamy trzy możliwości do wyboru.
Pierwszą opcją, jest wyszukanie zakładki „transakcje oczekujące” lub podobnie brzmiącej zakładki w swojej aplikacji bankowej w telefonie, lub logując się do systemu transakcyjnego. To właśnie w tym miejscu przelewy oczekują na „wyście” z banku. Jeśli sesja wychodząca jeszcze nie miała miejsca na tym etapie, możemy anulować transakcję.
Inną opcją, jaką mamy do wyboru, jest telefon na infolinię banku. Na ogół po weryfikacji tożsamości, będziemy mogli anulować przelew z pomocą pracownika banku.
Kolejną możliwością, jaką mamy do wyboru, jest osobiste stawienie się w placówce naszego banku. Tym sposobem również możemy anulować błędny przelew.
Pamiętajmy jednak o tym, że sesje wykonywane są trzy razy dziennie. Jest to więc poniekąd wyścig z czasem. Jeśli się spóźniliśmy i nasz przelew wyszedł już z banku, sami nie jesteśmy w stanie nic zrobić. Jedynie pracownicy banku mogą nam pomóc. Jeśli jednak przelew dotarł już do KIR, szanse na jego wstrzymanie są niewielkie. Pozostaje nam skontaktować się z odbiorcą przelewu i wyjaśnić sytuację.
Błąd w przepisywaniu numeru rachunku bankowego jest dość powszechnym błędem. Jeśli omyłkowo wpiszemy numer rachunku, który nie istnieje lub jest już zamknięty, przelew wróci do nas najpóźniej po kilku dniach
W przypadku, gdy numer rachunku, który wpisaliśmy, należy do innej osoby lub instytucji, możemy prosić bank o kontakt z odbiorcą przelewu. Pamiętajmy jednak, że bank nie ma obowiązku naprawiać naszych błędów i może za taką interwencję pobierać opłaty. Jeśli bank zgodzi się nam pomóc, wyśle do adresata błędnego przelewu wezwanie do zapłaty, w którym wskaże nasze dane jako odbiorcę przelewu, nasz numer rachunku i kwotę, którą powinien zwrócić. Jeśli jednak adresat nie zgodzi się na zwrot, bank nie może podjąć żadnych innych kroków. W tym przypadku to my musimy podjąć działania na drodze sądowej.
Jeśli wyślemy przelew na wyższą kwotę, niż planowaliśmy, mamy do wyboru kilka rozwiązań. Jednym z pierwszych jest szybkie anulowanie przelewu tak jak w przypadku błędnego rachunku. Jeżeli kwota jest niewielka, a przelew do tego adresata wykonujemy regularnie, możemy pozostawić nadwyżkę na rzecz np. przyszłej spłaty rachunku, czy raty za kredyt lub pożyczkę.
Jeżeli przelew był na zbyt dużą kwotę, warto zadzwonić do adresata i poprosić o zwrot. Również w tym przypadku może nam pomóc bank, wystosowując wezwanie do zapłaty tak jak w przypadku błędnego rachunku bankowego. Za co może pobrać opłatę.
Przy błędnej – za niskiej kwocie, wystarczy, żebyśmy dosłali różnicę do adresata. Warto, aby zrobić to jak najszybciej. Szczególnie jeśli przelew dotyczy płatności za rachunek. Pamiętajmy, że brak spłaty nie tylko zobowiązań finansowych może być odnotowany w bazie dłużników. Więcej informacji o bazach informacji kredytowej i bazach dłużników znajdziemy na stronie internetowej lendup.pl.
Każdy konsument i każdy pomiot posiadający rachunek bankowy ma indywidualny numer konta, który nie może się powtórzyć. Nawet jeśli rachunek zostanie zamknięty, numer nie wraca ponownie do obiegu i nie będzie kolejny raz wykorzystany. Banki wykonując zlecone transakcje, bazują jedynie na numerze rachunku wskazanym w przelewie. Nawet jeśli wpiszemy błędne dane adresata przelewu lub w ogóle zignorujemy tę rubrykę, przelew dojdzie po wpisanym numerze. Nie musimy wówczas korygować tych informacji.
Cofnięcie błędnego przelewu jest możliwe jedynie do pewnego etapu. Im szybciej dostrzeżemy swój błąd, tym większe szanse mamy na jego anulowanie i naprawę. Jeżeli pieniądze trafią do innej osoby, niż faktycznego adresata o pomoc możemy prosić swój bank. Jeśli jednak to nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, jedynie sąd może zmusić pomyłkowego odbiorcę do zwrotu naszych środków.