W dobie cyfryzacji, dostęp do informacji o stanie zdrowia staje się coraz prostszy. Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to system, który skupia rozproszone dane medyczne w jednym miejscu, pozwalając pacjentom na bieżący dostęp do najważniejszych informacji dotyczących ich zdrowia. Choć system ten ma wiele zalet, warto być świadomym, że jak każdy inny, może rónież zawierać błędy. Jak zatem reagować, gdy zauważymy coś nieprawidłowego w naszym IKP?
Każda osoba posiadająca numer PESEL, w tym dzieci, ma możliwość założenia Internetowego Konta Pacjenta. Jednak dostęp do pełnej funkcjonalności IKP mają tylko osoby pełnoletnie, które mogą potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Osoby w wieku od 16 do 18 lat mogą logować się na swoje konto, aby przeglądać dostępne dane, ale nie mają pełnych uprawnień, takich jak zgoda na operacje i zabiegi. Dopiero po osiągnięciu pełnoletności, ich konto zyskuje status konta dorosłego, a rodzic traci doń uprawnienia.
Dostęp do konta dziecka mają jedynie rodzice lub opiekunowie, którzy zgłosili dziecko do ubezpieczenia w ZUS. Rodzic ten może upoważnić również drugiego rodzica do oglądania danych dziecka. W przypadku osób starszych, które nie są biegłe w obsłudze internetu, możliwe jest upoważnienie bliskiej osoby do zarządzania kontem.
Zalogowanie się do Internetowego Konta Pacjenta nie wymaga wcześniejszej rejestracji. Można to zrobić poprzez stronę pacjent.gov.pl, wykorzystując dostępne metody logowania: profil zaufany, konto bankowe, aplikację mObywatel lub e-dowód, czyli dowód osobisty z warstwą elektroniczną.
Zgłoszenia dotyczące nieprawidłowości w IKP wzrosły znacząco pomiędzy rokiem 2023 a 2024. W ubiegłym roku pacjenci zgłosili 789 nieprawidłowości, podczas gdy w bieżącym roku do 5 grudnia liczba ta wzrosła do 1378. Zgłoszenia najczęściej dotyczyły informacji o świadczeniach, które miały nie miejsce lub które miały się odbyć w innym terminie. Problemy te obejmowały zarówno świadczenia w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ), jak i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz leczenia szpitalnego.
Pacjenci, którzy zauważą błędy w historii leczenia na swoim IKP, mogą zgłosić je do analizy. Aby to zrobić, należy:
Każde zgłoszenie nieprawidłowości trafia do odpowiedniego oddziału wojewódzkiego NFZ, gdzie jest szczegółowo analizowane. W przypadku potwierdzenia błędu, świadczeniodawca ma obowiązek dostarczenia pełnej dokumentacji dotyczącej zgłoszonego świadczenia. W sytuacji potwierdzenia nieprawidłowego zapisu, może być konieczna korekta oraz ewentualny zwrot nienależnie zrefundowanych świadczeń.
Nieprawidłowości można zgłaszać również w przypadku e-recept. Jeżeli pacjent zauważy receptę przypisaną do swoich danych, której nie wystawił lekarz, powinien najpierw sprawdzić szczegóły recepty, aby ustalić, czy jest ona refundowana, czy całkowicie płatna. W przypadku recepty refundowanej, widnieje na niej znak refundacji oznaczony literą „R”. W takim przypadku zgłoszenie powinno zostać przekazane do odpowiedniego oddziału wojewódzkiego NFZ, a Fundusz rozpocząć postępowanie wyjaśniające. W przypadku recepty, która jest całkowicie płatna, w szczegółach recepty widnieje znak „100%”. Zgłoszenie dotyczące takich recept należy przesłać do Centrum e-Zdrowia, ale Fundusz nie może podjąć dalszych działań wyjaśniających w odniesieniu do recepty pełnopłatnej.
{reklama1|
Zgłaszanie błędnych zapisów w IKP ma ogromne znaczenie. Często wynikają one z prostych pomyłek, jednak w niektórych przypadkach mogą sugerować nieuczciwe praktyki. Dlatego informowanie o nieprawidłowościach to istotny element w przeciwdziałaniu nadużyciom, co może przynieść korzyści dla całego systemu ochrony zdrowia. Dzięki systemowi zgłaszania wszelkie zmiany, które zostaną wprowadzone, przyczyniają się do zwiększenia przejrzystości w rozliczeniach pomiędzy placówkami medycznymi a NFZ oraz potęgują efektywność kontroli społecznej nad świadczeniami wydawanymi na fundusz publiczny.
Każdy pacjent otrzymuje informację o przyjęciu zgłoszenia oraz o podejmowanych działaniach, co zapewnia, że wszystkie nieprawidłowości są skrupulatnie rozpatrywane.