Rada Rodziców Liceum Ogólnokształcąco w Kole nie zgadza się z oceną działalności dyrektora placówki jaką wystawiło Kuratorium Oświaty w Poznaniu. Postanowiliśmy u źródła zapytać - co wpłynęło na ocenę "dobrą".
Poniżej prezentujemy odpowiedź Kuratorium na nasze pytania dotyczące uzasadnienia oceny.
Dotyczy: oceny pracy dyrektora Liceum Ogólnokształcącego w Kole Szanowny Panie, odpowiadając na Pana zapytanie prasowe, uprzejmie informuję, że Pan Waldemar Koligot - Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Wielkiego w Kole otrzymał dobrą ocenę pracy dokonaną 30 marca 2023 r. Jednocześnie informuję, że ocena pracy dyrektora Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Wielkiego w Kole pana Waldemara Koligota ma charakter opisowy, została zakończona stwierdzeniem uogólniającym: ocena dobra i dotyczyła stopnia realizacji:
1) obowiązków dyrektora szkoły, które zostały określone w art. 6 i art. 7 ustawy - Karta Nauczyciela oraz w art. 68 ust. 1, 5 i 6 ustawy - Prawo oświatowe,
2) obowiązków nauczyciela, które zostały określone w art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy - Prawo oświatowe. Dokładne kryteria określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli. Ocenę ustala się za okres ostatnich 3 lat pracy przed dokonaniem tej oceny. Podstawę prawną ustalenia oceny pracy dyrektora szkoły stanowią: ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 z późn. zm.), ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz. U. poz. 1822).
Odnosząc się do pytania dotyczącego ubiegania się o kolejną kadencję informuję, że kandydat na stanowisko dyrektora szkoły winien uzyskać co najmniej bardzo dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy. W okresie objętym oceną pracy dyrektora organ sprawujący nadzór pedagogiczny przeprowadził w szkole jedną kontrolę planową dotyczącą zgodności z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, w wyniku której dyrektorowi szkoły wydano zalecenia.
Ponadto przeprowadzone zostały dwie kontrole doraźne. Jedna z nich wykazała braki w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły nad pracą nauczycieli realizujących zajęcia wspomagające i w ramach projektu „W Kole wiedzy i kompetencji”, w szczególności nad terminami i godzinami spotkań z uczniami oraz w zakresie dokumentowania zajęć w dziennikach.
W wyniku drugiej kontroli doraźnej ujawniono nieprawidłowości w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom podczas ich pobytu w szkole – w trakcie zajęć młodzież pozostała bez opieki nauczyciela, a ponadto dyrektor przydzielił sobie godziny ponadwymiarowe bez uzyskania zgody organu prowadzącego, co jest niezgodne z art. 42 ust. 6a ustawy Karta Nauczyciela.
Ponadto w okresie nieobjętym już oceną, przeprowadzona została kolejna kontrola doraźna, w wyniku której ujawniono nieprawidłowość w zakresie zapewniania uczniom bezpieczeństwa podczas jednych z zajęć oraz w zakresie nadzoru pedagogicznego dyrektora nad nauczycielką.
Dyrektorowi szkoły wydano zalecenia oraz określono termin ich realizacji.