Grywalizacja to przeniesienie strategii znanych z popularnych gier komputerowych do realnego życia. Najczęściej zjawisko to bywa wykorzystywane w marketingu, biznesie i kontaktach interpersonalnych z potencjalnymi kontrahentami, jego elementy można jednak użyć również w edukacji dzieci i młodzieży.
Gry komputerowe są przez wielu rodziców utożsamiane z przemocą i słownictwem przesyconym wulgaryzmami. Jednocześnie psycholodzy ostrzegają, że zbyt częste przebywanie przed ekranem komputera może wpływać na problemy w kontaktach z grupami rówieśniczymi w życiu rzeczywistym, zaburzać zdolność socjalizacji. Badania prowadzone na grupach dzieci w wieku szkolnym pokazują, że nawet 60% z nich codziennie korzysta z komputera lub tabletu. Jednak wbrew pozorom czas spędzony przed monitorem nie jest do końca stracony. Współczesne gry komputerowe potrafią rozwijać wyobraźnię przestrzenną, kształcić zdolność logicznego myślenia, wpływają na umiejętność przewidywania i planowania. Jednocześnie mogą w znacznym stopniu rozwinąć zdolności językowe, jeśli dziecko uczestniczy w tzw. międzynarodowych klanach graczy. Widzimy więc, że korzyści związane z graniem w gry komputerowe wcale nie są małe. Do tego można jeszcze dodać wykorzystywanie strategii gier w codziennym życiu.
Strategie używane w grach komputerowych można z powodzeniem rozwijać w życiu realnym, wykorzystując je np. w kształceniu młodzieży szkolnej. Udowodniono, że tzw. grywalizacja może mobilizować dzieci do osiągania lepszych wyników w nauce. Bazuje ona na znanych z gier elementach, takich jak punkty uzyskiwane za zdobycie kolejnego poziomu, posiadaniu kilku „żyć” czy określonego statusu, świadczącego o doświadczeniu danego gracza. W jaki sposób wpływa to na naukę? Dziecko uczy się, że edukacja to nie tylko ciężka praca, ale również zabawa, w której można zdobyć odpowiedni status, punkty, a to stanowi impuls mobilizujący. Ważnym elementem jest również wizualizowanie postępów uczniów za pomocą tzw. paska stanu, wprost przeniesionego z gier komputerowych. Również mnogość dostępnych szans, czyli 3-4 „życia” można wykorzystać w edukacji. Dziecko uczy się, że nie można się poddawać, tylko próbować wiele razy, dopóki nie osiągnie się swojego celu.
Grywalizacja jest bez wątpienia dość kontrowersyjnym zjawiskiem, zwłaszcza w kontekście edukacji dzieci i młodzieży, jednak coraz większa ilość nauczycieli decyduje się na wdrożenie jej elementów do szkolnych programów nauczania. Rodzice nie powinni więc martwić się, że dziecko lubi grać ze znajomymi w rozmaite gry przez internet. Najważniejsze to dbać o dostosowanie rodzaju rozrywki do wieku dziecka czy nastolatka. Gry pozbawione elementów brutalnej przemocy, bazujące na zabawie i wyobraźni, takie jak Star Wars Battlefront czy Magicka 2, z pewnością okażą się znakomitą formą spędzania wolnego czasu. Wykorzystanie elementów strategii podczas nauki i przyswajania wiedzy również będzie bardzo przydatne. (źródło: http://www.grymel.pl/)