(5)|
Czytano: 15,660 razy |
przeczytasz w ok. 4 min.
Do naszych skrzynek pocztowych dotarły już ulotki wszystkich z czterech kandydatów na stanowisko Burmistrza Miasta Koła. Czas zatem rozpocząć analizę każdej z nich. Na początek zastanówmy się nad znaczeniem barw w kontekście marketingu. W tym artykule dowiemy się jakie emocje podświadomie mogą wywołać owe ulotki.
Kolory (a właściwie barwy, słowo kolor zostało zapożyczone z języka angielskiego) wpływają na nasze emocje cały czas. Nie ważne, czy siedzimy w domu, w pracy, czy przebywamy w środowisku miejskim — zewsząd atakują nas różne barwy. Wydawałoby się, że użycie barw w reklamach, niektórych miejscach i w logotypach firm poszczególnych branż jest zależne jedynie od pomysłu projektanta i grafika. Tak nie jest — każda barwa kojarzy się z czymś i w określony sposób wpływa na nasze samopoczucie i zachowanie. Czerwona płachta na byka często działa również na nas, w różny sposób.
1. Mieczysław Drożdżewski.
Przeważające kolory w ulotce: odcienie zieleni.
Zieleń to kolor natury, kojarzy się z życiem i harmonią. Stanowi też kolor uzdrowienia, nadziei i wolności. Miętowa zieleń kojarzona jest ze świeżością (mentosy, ale też listek początkującego kierowcy, który jest „zielony“ w tym co robi), powodzeniem i zadowoleniem. Zielony kolor jest najważniejszą barwą Islamu. Negatywne cechy przypisywane zieleni to niestabilność (znowu zielony listek kierowcy) i losowość (stoły do gry w ruletkę, boiska piłkarskie). Od czasu wprowadzenia dolarów do obiegu zieleń kojarzona jest także z pieniędzmi. Zieleń często wykorzystywana jest w materiałach graficznych firm, które chcą być postrzegane jako ekologiczne, lub funkcjonują w branży związanej z przyrodą, naturą i jej ochroną (np logo kanału telewizyjnego AnimalPlanet)
2. Marcin Janiak
Przeważające kolory w ulotce: szarość w tle, żółta i niebieska typografia.
Szary jest uważany za kolor nudny i bez wyrazu, neutralny. Firmy których atutem ma być neutralność lub nie uleganie żadnym wpływom, wykorzystują szarości w swoich logo. Szary symbolizuje idee korporacyjne, praktyczność, organizację, respekt. Szarość ma też wiele negatywnych cech, kojarzy się z nudą, pustką, nijakością. Mimo to jest częstym składnikiem logo, ponieważ dobrze łączy się z innymi kolorami.
Barwa żółta ma wiele sprzecznych znaczeń. Z jednej strony symbolizuje radość, ciepło, słońce, pogodę i pozytywność — z drugiej: tchórzliwość, zdrada (przedstawienia Judasza w malarstwie europejskim) i ostrożność. Kolor żółty wykorzystywany jest w reklamie i logach by przykuć uwagę (nie tylko w reklamie — np żółte taksówki w Nowym Jorku) i wywołać wrażenie radości, ciepła (ponownie logo McDonalds). Żółcień symbolizuje też wiedzę i mądrość, a także rozsądek (niektóre logotypy uczelni).
Niebieski to najpopularniejszy kolor w grafice i designie, a także najczęstszy ulubiony kolor ludzi. Barwa ta przywodzi na myśl spokój, stabilność, sukces, pewność, lojalność i bezpieczeństwo — dlatego tak wiele firm używa tego koloru. Barwa często wykorzystywana w logach instytucji rządowych, urzędów, banków i największych korporacji (np IBM). Z drugiej strony niebieski jest jedną z najzimniejszych barw, w tym kontekście kojarzy się z niebem, otwartą przestrzenią, oceanem. Niebieski jest także symbolem przyjaźni.
3. Stanisław Maciaszek
Przeważający kolor: niebieski
tak jak wyżej
4. Krzysztof Marceli Mazurkiewicz
Przeważające kolory to: pomarańcz, czerwień
Czerwień to najbardziej jaskrawy i widoczny kolor, jest także najbardziej pobudzający — dlatego często wykorzystywany jest w reklamie by przykuć uwagę. Czerwień symbolizuje działanie, przygodę, energię, niebezpieczeństwo (znaki drogowe), miłość (serce, czerwona róża), pasję (płomienne uczucia), wigor i siłę (kolor krwi). Podobno pobudza apetyt (logo McDonalds). To także symbol życia i sprzecznych, skrajnych emocji, piękna i witalności. Prawdopodobnie najlepszym przykładem czerwonego logo jest Red Bull, który kojarzy się z energią, siłą, działaniem, ekscytacją i przygodą. Czerwień jest też wykorzystywana przez firmy i instytucje charytatywne i związane ze zdrowiem (symbol szpitala, Czerwony Krzyż, Czerwony Półksiężyc). W Europie Środkowej kolor kojarzony z komunizmem (Armia Czerwona, symbol sierpa i młota) i lewicą. W bliskim kontekście czerwień kojarzona jest z rewolucją, wojną, walką (rękawice bokserskie) i zniszczeniem.
Kolor pomarańczowy to barwa młodości, kreatywności, lekkości i aktywności. Symbolizuje zabawę, entuzjazm i jowialność (peruki klaunów, stroje nadwornych błaznów). Jest to barwa wykorzystywana w logach firm, które zajmują się rozrywką i zabawą, lub firm których klientami są dzieci i młodzież. Pomarańcz jest jaskrawym kolorem, widocznym w półmroku. Z tego też powodu jest używany jako barwa ostrzeżeń, ratownictwa (koło ratunkowe, ratownicy na kąpieliskach). Jest także kolorem jesieni i święta Halloween (dynie).
Powyższe opisy to oczywiście tylko i wyłącznie przesłanki psychologiczne dostarczane przez specjalistów od marketingu i wizerunku. Czy kandydaci projektując ulotki kierowali się tymi zasadami? Tego nie wiemy.
Opisy barw pochodzą ze strony: http://blog.landingi.pl
Od wczoraj wszystko Jasne: Mazurkiewicz burmistrzem, Świder zastępcą. Dwaj specjaliści od zarządzania - historyk i nauczyciel.
ważnekto? ·
07 Listopad 2014
Kolory są ważne, czerwień to odwaga ale i przesadna. Tzw po trupach do celu chociaż nie zawsze. Szarości są eleganckie i bywają tłem, które używaja prawdziwie eleganckie firmy, te firmy, które zdobyły sukces. Zielony uspokaja aby jednak nie zbytnio. Najcześciej kojarzy się obecnie z wsią chociaż w i mieście śpiewają: zielono mi... Niebieski jest chłodny ale i najdłużej się trzyma. Jeśli stonowany nie budzi kontrowersji... Każdy kolor dobry byleby nie był zbyt jaskrawy. Zbyt przejaskrawiony. Pamiętajmy jednak,że kolor nie zawsze przedstawia samego kandydata .To może być ulubiony kolor jego medialnego przedstawiciela. Aha ponoć Pan Mazurkiewicz nie kandyduje spod PO niemniej ma ich poparcie i to pokazuje. To nie rozumiem. Pisze bezstronnie, bo żaden kandydat nie jest moim i żaden nigdy mi w niczym nie pomógł.
Mark ·
07 Listopad 2014
Rozumowanie srednio przekonujace.
Rownie dobrze mozna powiedziec iz w zwiazku z tym,ze pomarancze rosna w Palestynie mamy kolor pomaranczowy.
kolanin ·
07 Listopad 2014
Komu na co te wywody o kolorach, większej głupoty nie widziałem i słyszałem, żenujące.Jeśli autor nie ma nic lepszego do zaoferowania to niech nic nie pisze i głowy nie zawraca .
internauta ·
06 Listopad 2014
\"Szary jest uważany za kolor nudny i bez wyrazu\". Idąc tym tokiem rozumowania - jak strasznie nudny i bez wyrazu jest Wasz portal, skoro tło i top są szare.