Czym jest zwolnica i do czego służy? ➢ Rodzaje zwolnic i ich rola w koparkach ➢ Jak właściwie konserwować zwolnice? Sprawdź koniecznie!
Koparki są niezastąpione na placach budowy, gdzie wykonują różnorodne zadania – od kopania fundamentów po przenoszenie ciężkich materiałów. Jednak skuteczność tych potężnych maszyn zależy od sprawności ich kluczowych komponentów, takich jak zwolnica. Choć może wydawać się mało istotna w kontekście całej maszyny, zwolnica pełni fundamentalną funkcję w operacyjności i efektywności koparki.
Zwolnica to mechanizm o zwartej konstrukcji odpowiedzialny za przekazywanie mocy z silnika do gąsienic lub kół oraz zwiększenie momentu obrotowego na ostatnim odcinku układu napędowego. Dzięki niej możliwe jest precyzyjne kontrolowanie ruchów maszyny podczas jazdy i operacji kopania. Zwolnica składa się z hydromotoru, przekładni i zestawu zębatek, co umożliwia precyzyjną zmianę prędkości i kierunku obrotu gąsienic. Zwolnice stosuje się w różnego rodzaju koparkach i innym ciężkim sprzęcie budowlanym oraz niektórych pojazdach użytkowych takich jak duże samochody terenowe przeznaczone do poruszania się w najtrudniejszych warunkach.
W koparkach stosuje się kilka typów zwolnic, różniących się konstrukcją i zastosowaniem:
Zwolnice obiegowe (planetarne): Te klasyczne zwolnice mają zwartą konstrukcję i są instalowane w piastach kół napędowych. Mogą przyjmować różne formy w zależności od układu kół – pierścieniowych, słonecznych czy jarzm satelitów. Nie wpływają na prześwit pod obudową mostu.
Zwolnice różnicowe: Przypominają mechanizm różnicowy i są umieszczone w piastach kół. Satelity mają tutaj kształt stożka i są umieszczone między dwoma kołami koronowymi. Charakteryzują się zwartą konstrukcją i nie wpływają na prześwit w sztywnym moście napędowym.
Zwolnice walcowe: Zamknięte są w oddzielnej obudowie, która znajduje się między półosią napędową a czołem piasty koła. Są dostępne z przekładnią zębatą z uzębieniem zewnętrznym lub wewnętrznym, a przy tym umożliwiają regulację prześwitu pod obudową mostu. Stosuje się je np. w autobusach niskopodłogowych.
Różne rodzaje zwolnic do koparek gąsienicowych ponad 50 producentów znajdziesz na https://track-motor.com/c/zwolnice.
Zwolnica pełni kilka kluczowych funkcji. Przede wszystkim umożliwia maszynie obracanie się w miejscu, co jest ważne w ograniczonych przestrzeniach na placach budowy. Możliwość precyzyjnego kontrolowania prędkości i kierunku obrotu gąsienic pozwala operator koparki na dokładne pozycjonować łyżkę, co jest ogromnie ważne podczas kopania lub załadunku materiałów. Zwolnica również zwiększa moment obrotowy na kołach napędowych, co jest kluczowe przy pracy w trudnych warunkach terenowych, takich jak błoto czy śliskie powierzchnie.
Regularna konserwacja to podstawa, jeśli chce się utrzymać koparki w dobrym stanie technicznym i zapobiegać awariom. Podstawowe czynności konserwacyjne to przede wszystkim sprawdzanie poziomu i stanu oleju, sprawdzanie stanu zębatek i przekładni oraz regularne czyszczenie. Typowe problemy to zużycie mechaniczne komponentów, wycieki oleju i uszkodzenia uszczelnień, które mogą prowadzić do spadku wydajności koparki lub jej całkowitego unieruchomienia.
W przypadku awarii zwolnicy konieczna może być jej naprawa lub wymiana. Koszt wymiany zwolnicy na oryginalną część może być znaczący, zwłaszcza w modelach premium. Alternatywnie, warto rozważyć zwolnice zamienniki, które oferują porównywalną jakość za niższą cenę. Wybór odpowiedniego zamiennika od renomowanego producenta może znacznie obniżyć koszty i zapewnić długotrwałą wydajność maszyny.
Zwolnica jest niezwykle ważnym elementem koparki, odpowiedzialnym za przekazywanie mocy z silnika do gąsienic lub kół, co nie tylko zapewnia precyzję sterowania, ale także odciąża inne elementy układu napędowego. Regularna konserwacja i wymiana zwolnic w odpowiednim czasie to fundament dla zapewnienia sprawności koparki, przekładający się na bezpieczeństwo i wydajność pracy. Wybór właściwej zwolnicy oraz dbanie o jej stan techniczny ma ogromne znaczenie dla efektywnego użytkowania koparki.