Sytuacja jest już jasna: Krajowy System e-Faktur będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. Ta data wydaje się dość odległa, ale czy wiesz, że możesz czerpać korzyści z tego rozwiązania już teraz? Zobacz, co zyskasz, gdy je wdrożysz i dowiedz się, jak to zrobić.
Za skrótem KSeF stoi Krajowy System e-Faktur. To stworzony przez Ministerstwo Finansów polski system, który jest przeznaczony do rejestrowania, odbioru oraz przechowywania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Czym charakteryzują się takie dokumenty?
Krajowy System e-Faktur będzie już wkrótce obowiązkowy dla wszystkich polskich przedsiębiorstw oraz instytucji. Obejmie zatem:
Jednym słowem każda krajowa faktura będzie musiała być zarejestrowana w KSeF.
Warto przy tym podkreślić, że obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur nie obejmie firm zagranicznych, nawet tych, które są zarejestrowane w Polsce dla celów VAT. One będą wystawiać dokumenty rozliczeniowe na zasadach obowiązujących obecnie.
Czy wiesz, że możesz już teraz skorzystać z funkcjonalności KSeF? Obecnie w Polsce w ramach Krajowego Systemu e-Faktur jest wystawianych ok. 1 milion faktur każdego dnia! Nie bez powodu! Lista korzyści wynikających z wdrożenia tego rozwiązania jest długa. Oto te najważniejsze.
Korzystający z KSeF mogą liczyć na przyspieszenie procedur o 20 dni w porównaniu do standardowego trybu. To może się przełożyć na poprawę płynności finansowej.
Wdrożenie KSeF eliminuje noty korygujące, faktury RR czy proforma. System staje się ujednolicony, a wystawianie prawidłowego dokumenty rozliczeniowego – prostsze.
Faktury ustrukturyzowane trafiają do rządowego, cyfrowego archiwum. To gwarantuje, że nie ulegną zniszczeniu ani nie zaginą, a sięgnięcie po nie – np. w razie audytu czy kontroli – staje się proste. Nie ma też konieczności wystawiania duplikatów – cyfrowa wersja każdego dokumentu jest stale dostępna.
Faktura ustrukturyzowana jest ujednolicona – każda ma taki sam układ prezentowania danych oraz zakres informacji. Dzięki temu łatwiej jest odnaleźć się w rozliczeniach, a także zaksięgować dokumenty.
W ramach KSeF przetwarzanie i wysyłka faktur ustrukturyzowanych odbywa się automatycznie, a Ty zyskujesz pewność, że każda z nich trafi do adresata. Zapominasz więc o problemach związanych np. z przesłaniem dokumentów na niewłaściwy adres e-mail czy zapchaną skrzynką elektroniczną.
Podmioty korzystające z KSeF są zwolnione z obowiązku przesyłania pliku JPK_FA – dane, które byłyby w nim zawarte, trafiają do organów podatkowych automatycznie. Firmy, które wdrożą Krajowy System e-Faktur nie są też zobowiązane do archiwizacji przetworzonych w nim dokumentów rozliczeniowych. Będą one zachowane do wglądu przez ustawowy okres 10 lat.
Jak zatem widać, dobrze już teraz pomyśleć o KSeF – system można wdrożyć ze sprawdzonym partnerem, np. EDITEL. Warto więc porozmawiać z ekspertami i przygotować się na zmiany w fakturowaniu, zanim nowy system stanie się obowiązkowy.
foto: partner