R E K L A M A
Bezchmurnie 10.8
REKLAMA

Dzieci, które czytają dla przyjemności, są potem zdrowsze psychicznie

Autor: PAP - Polska Agencja Prasowa 28 Czerwiec 2023 przeczytasz w ok. 2 min.
Dzieci, które czytają dla przyjemności, są potem zdrowsze psychicznie
© PAP
(0) | Czytano:
1,448 razy | przeczytasz w ok. 2 min.

Dzieci, które dużo czytają dla przyjemności, stają się mądrzejsze i cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym jako nastolatki - pokazują badania przeprowadzone przez brytyjskie uniwersytety w Cambridge i Warwick, których wyniki opublikowano w środę w naukowym czasopiśmie "Psychological Medicine".

R E K L A M A
0
Czytano:
1,448 razy
Udostępnij

Badania dowodzą, że czytanie większej ilości książek we wczesnym dzieciństwie owocuje znacznie lepszymi wynikami w nauce w szkole średniej, a nastolatki, które uwielbiały czytać książki, gdy były młodsze, były ogólnie szczęśliwsze i rzadziej cierpiały na depresję, stany lękowe lub problemy behawioralne, spędzały też mniej czasu na korzystaniu z telefonów lub oglądaniu telewizji.

Naukowcy stwierdzili, że optymalna ilość czytania dla przyjemności w dzieciństwie wynosi około 12 godzin tygodniowo. Jeśli dzieci czytały znacznie dłużej, ich ogólny stan zdrowia wydawał się pogarszać, co według naukowców prawdopodobnie wynikało z tego, że zbyt dużo czasu spędzały w pozycji siedzącej i nie ćwiczyły.

Analiza została oparta na danych z przebadania ponad 10 tys. dzieci w Stanach Zjednoczonych. Połowa dzieci biorących udział w badaniu nie czytała książek we wczesnym dzieciństwie, podczas gdy druga połowa, gdy była w wieku od trzech do 10 lat, czytała dla przyjemności. Gdy dzieci z obu grup były w wieku 11-13 lat, porównano je za pomocą skanów mózgu, wyników w nauce, kwestionariuszy i testów poznawczych, przy czym wyniki zostały skorygowane o inne ważne czynniki, takie jak zamożność rodziny.

dalsza część artykułu pod reklamą
R E K L A M A


Okazało się, że czytanie dla przyjemności w młodym wieku było silnie powiązane z lepszym czytaniem, pisaniem, mową i wynikami egzaminów w szkole. Skany mózgu wykazały, że dzieci, które czytały, miały nieco większe całkowite obszary i objętości mózgu, w tym w regionach krytycznych dla osiągnięć akademickich. Miały również lepsze zdrowie psychiczne i rzadziej odczuwały stres lub smutek, a także wykazywały lepszą uwagę i mniej problemów behawioralnych, takich jak agresja i łamanie zasad. Ponadto spędzały mniej czasu przed ekranami smartfonów czy komputerów w okresie dojrzewania, a także spały dłużej.

"Czytanie to nie tylko przyjemne doświadczenie. Powszechnie przyjmuje się, że inspiruje myślenie i kreatywność, zwiększa empatię i zmniejsza stres. Co więcej, znaleźliśmy znaczące dowody na to, że jest ono powiązane z ważnymi czynnikami rozwojowymi u dzieci, poprawiając ich funkcje poznawcze, zdrowie psychiczne i strukturę mózgu, które są podstawą przyszłej nauki i dobrego samopoczucia" - powiedziała prof. Barbara Sahakian z wydziału psychiatrii Uniwersytetu w Cambridge.

Z Londynu Bartłomiej Niedziński (PAP)

bjn/ mms/

Oceń artykuł

0%
0%
0%
0%
0%
0%
Oddanych głosów: 0
Komentarze (0)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
Powiat Kolski
Harmonogram Egzaminu Maturalnego 2025: Kluczowe daty i informacje
2 godziny temu 270

Harmonogram Egzaminu Maturalnego 2025: Kluczowe daty i informacje

Miasto Koło
Dzień Otwartej Wieży w Kole nad Wartą – sezon na zwiedzanie czas zacząć
3 godziny temu 840

Dzień Otwartej Wieży w Kole nad Wartą – sezon na zwiedzanie czas zacząć

Kino
Kino w Kole: Światowy hit na kolskim ekranie - Minecraft
6 godziny temu 313

Kino w Kole: Światowy hit na kolskim ekranie - Minecraft

Gmina Kłodawa
Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym w Kłodawie: Gminne Eliminacje 2025
9 godziny temu 785

Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym w Kłodawie: Gminne Eliminacje 2025

Powiat Kolski
Akcja poboru krwi w Dębach Szlacheckich
10 godziny temu 847

Akcja poboru krwi w Dębach Szlacheckich

Gmina Koło
Gmina Koło: pierwszy etap konsultacji społecznych projektu  planu ogólnego
10 godziny temu 546

Gmina Koło: pierwszy etap konsultacji społecznych projektu planu ogólnego

MS