Spedycja w Polsce, zwana również spedycją krajową, jest jednym z czynników przyczyniających się do rozwoju gospodarki narodowej. Celem polskich firm transportowych jest organizowanie optymalnych tras i obsługa przesyłek od załadunku do rozładunku. Jest to bardzo złożony pod względem prawnym proces, który podlega odpowiednim regulacjom. Jak wyglądają zatem przepisy prawne odnośnie spedycji krajowej w latach 2023/2024?
OPWS jest wynikiem umowy podpisanej w ramach spotkania Polskiej Izby Transportu i Logistyki. PISiL jest przykładem organizacji, która zrzesza przedsiębiorców, których działalność związana jest ze świadczeniem krajowych i międzynarodowych usług transportowych i transferowych. PISiL powstał w 1993 roku i jego głównym celem jest reprezentowanie swoich członków przed organami władzy i administracji. OPWS jest często używany w połączeniu ze spedytorami, dlatego warto przyjrzeć się bliżej tym przepisom.
Przepisy opisane w Ogólnych Polskich Warunkach Spedycyjnych to szereg umów sporządzonych w ramach prac PISiL i dotyczą one przede wszystkim aspektów, które są związane z transportem i transferami krajowymi. Definiują one również międzynarodowe kwestie, które dotyczą usług spedycyjnych.
Należy pamiętać, że warunki zawarte w OPWS nie mają charakteru prawnego. Oznacza to w praktyce, iż obecnie regulamin ten jest przyjmowany na podstawie dobrowolnej zgody umawiających się stron. Ponad 30 ustaw reguluje obowiązki i prawa spedytorów. Obowiązkiem OPWS jest również ochrona pracowników spedycyjnych przed niewłaściwym postępowaniem ze strony klienta. Dzieje się tak np. w przypadku, gdy klient nie powiadomił firmy spedycyjnej, że zamówienie zawiera towary niebezpieczne. Jest to szczególnie ważne, jeśli np. przesyłka jest uszkodzona.
OPWS zwalnia również przewoźników z odpowiedzialności za wszelkie zaniechania, które mogą wystąpić z powodu błędów innych osób niezwiązanych ze spedycją w ramach umów o współpracy. Co ważne, zgodnie z omawianymi warunkami przewoźnik nie ma obowiązku ubezpieczenia przesyłki, chyba że wynika to z wcześniejszych ustaleń.
Przepisy od artykułu 794. do 804. kodeksu cywilnego mają zastosowanie do umów spedycyjnych. Jest to związane z rozwojem handlu oraz z transportem towarów. Zgodnie z tymi przepisami przewoźnicy są zobowiązani do wykonania innych usług związanych z wysyłką towaru lub transportem. Jednocześnie odpowiada za pracę zarówno spedytorów, jak i przewoźników, współpracując przy realizacji otrzymanych zleceń. W ramach tej umowy przewoźnik zobowiązuje się wykonać uzgodnioną pracę (przede wszystkim wysyłkę lub odbiór) za opłatą.
Na uwagę zasługują również szczegółowe rozporządzenia regulujące sposób postępowania z niektórymi rodzajami przesyłek (mowa tutaj o rozporządzeniach Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, a także Ministra Infrastruktury i Rozwoju.
Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://pks-sa.com/oferta/spedycja-krajowa/