Operatorzy telekomunikacyjni Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowej - poinformował w czwartek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone - dodał.
Jak przekazał w czwartkowej informacji UOKiK, prezes Urzędu Tomasz Chróstny wydał decyzje wobec operatorów telekomunikacyjnych: Netia, Orange i P4, zgodnie z którymi zwrócą oni konsumentom opłaty pobrane za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług. "Dochodziło do tego wraz z zawarciem lub przedłużeniem umowy podczas rozmowy telefonicznej, w salonie lub przez internet" - wskazano.
Zaznaczono, że usługi były włączane automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów, i to na nich ciążył obowiązek ich wyłączenia przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich. "Wiele osób piszących do UOKiK nie było świadomych tego, że muszą to zrobić" - podkreślono.
"Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu" - wskazał, cytowany w czwartkowej informacji, Chróstny. Wyjaśnił, że tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować.
Według UOKiK wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone.