(1)
Pochmurno 6.3

W marcu w sklepach było drożej średnio o ponad 15 proc. rdr

Autor: PAP - Polska Agencja Prasowa 12 Kwiecień 2022 przeczytasz w ok. 4 min.
W marcu w sklepach było drożej średnio o ponad 15 proc. rdr
© PAP
(1) | Czytano:
3,153 razy | przeczytasz w ok. 4 min.

W marcu br. w sklepach było drożej średnio o proc. 15 proc. w ujęciu rocznym - wynika z najnowszego "Indeksu cen w sklepach detalicznych". Wzrost odnotowały wszystkie z 12 analizowanych kategorii produktów.

R E K L A M A
1
Czytano:
3,153 razy
Udostępnij

Z cyklicznej ogólnopolskiej analizy cen detalicznych, prowadzonej przez UCE Research, Hiper-Com Poland i Wyższych Szkół Bankowych wynika, że w marcu 2022 roku w sklepach było drożej dokładnie o 15,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. Na 12 badanych kategorii podrożały wszystkie, z czego 8 zaliczyły dwucyfrowe wzrosty - podano.

Jak wskazał współautor badania Michał Pajdak z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, jest kilka przyczyn tych wzrostów. "Pandemia i lockdowny przerodziły się w czasowe zatrzymanie produkcji, generując braki towarowe i zakłócenia łańcuchów dostaw. Gdy sytuacja się poprawiła, część surowców była mniej dostępna niż wcześniej. Popyt na nie przeważał nad podażą, co wywołało falowy wzrost cen" - zaznaczył.

Dodał, że na światowych giełdach zdrożały wszystkie surowce i towary, w tym ropa naftowa – o 56 proc. rok do roku, przez co zdrożał transport. "Do tego w lutym br. wybuchła wojna w Ukrainie, powodując nowe zawirowania na rynkach, a sankcje zmniejszyły dostępność rosyjskich surowców i wpłynęły na kolejne podwyżki cen" - wyjaśnił.

Z analizy wynika, że w marcu br. najbardziej podrożały produkty tłuszczowe. Zanotowały wzrost o 53,8 proc. rdr. "Ta kategoria od kilku miesięcy utrzymuje się na pierwszym miejscu, z dużą przewagą nad innymi, na co wpływ mają ceny oleju, które poszybowały o 68,6 proc. rdr, margaryny do pieczenia, które zdrożały o 41,6 proc. i masła o 29,2 proc." - podał Pajdak.

Średnio o 1/4 zdrożały rdr produkty sypkie. W tej kategorii najbardziej poszybowały ceny mąki (o 28 proc.) Cukier zdrożał o 10,1 proc.

Według eksperta, sytuacja z cenami cukru istotnie zmieniła się przez wojnę w Ukrainie. "Jego notowania mocno poszły w górę. Ponadto cukier jest używany w sektorze biopaliw, co również pogarsza ogólną sytuację" - zaznaczył.

Z analizy wynika ponadto, że niewiele mniej od produktów sypkich zdrożało średnio mięso. W porównaniu do marca 2021 r. ceny mięsa wzrosły o 22,1 proc. Najwyższy skok odnotowała wołowina (30,2 proc.), drób zdrożał – o 15,2 proc., mięso wieprzowe o 12 proc.

Zdaniem Katarzyny Grochowskiej z firmy analitycznej Hiper-Com Poland, mięso zdrożało częściowo dlatego, że z rynku pasz zniknęła ogarnięta wojną Ukraina. "To znacznie podniosło ceny żywca, jako że ten kraj to jeden z największych producentów pasz" - zaznaczyła.

Jak dodała, wzrosty cen nawozów, paliw i energii to kolejne czynniki podnoszące koszty zakupu pasz pozostających na rynku. "Drożeją też transport, ubój oraz magazynowanie, a to wszystko ma wpływ na finalne ceny mięs w sklepach" - wyjaśniła.

Wzrosty przekraczające 20 proc. odnotowały w marcu jeszcze dwie kategorie produktów - to tzw. inne artykuły w tym karmy dla kotów i psów, a także pieluchy dla niemowląt, które podrożały średnio o 21,3 proc. rdr.

Nieco mniej zdrożały warzywa - średnio o 20,5 proc., np ogórki – o 28,7 proc. Dwucyfrowe skoki cen notowały w marcu również owoce – 12,3 proc. (winogrona podrożały – o 32,2 proc.), używki – 11,1 proc., a także nabiał – 10 proc. z czego najbardziej ser żółty – o 25,7 proc.

Zdaniem analityka UCE Research Tomasza Tarnawskiego, podobnie jak w przypadku mięsa, wzrost kosztów surowców, komponentów, usług logistycznych, energii i pracy przełożył się na wyższe ceny karm dla zwierząt. "Z kolei owoce importowane musiały zdrożeć, m.in. z uwagi na osłabienie złotego, a także podwyżki cen paliwa i transportu. Sery poszły w górę jako produkty wysokotłuszczowe" – zaznaczył.

Jak wskazał, poniżej 10 proc. zdrożały tylko napoje (7,2 proc.), dodatki spożywcze (4,5 proc.), pieczywo ( 4,4 proc.) oraz chemia gospodarcza - 2,9 proc.

dalsza część artykułu pod reklamą
R E K L A M A


W "Indeksie cen w sklepach detalicznych" przedmiotem analizy było 12 kategorii (pieczywo, nabiał, mięso, owoce, warzywa, produkty sypkie, produkty tłuszczowe, dodatki spożywcze, używki, napoje, chemia gospodarcza i inne art.) oraz 45 produktów. Do porównania łącznie zestawiono blisko 1100 marek, w tym prawie 36 tys. cen detalicznych. Analizą objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry, działające w 16 województwach. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ skr/

Oceń artykuł

0%
0%
0%
0%
0%
0%
Oddanych głosów: 0
R E K L A M A
R E K L A M A
Komentarze (1)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
Je... ać Tuska i opozycję · 12 Kwiecień 2022
Pier... lona opozycjo. Wasz Tusk obściskiwał się z Putinem i pewnie to robi do dziś. Widzimy co wojsko przyjaciela Tuska robi na Ukrainie. Jak traktuje dzieci kobiety młodych chłopaków.
Miasto Koło
Wielki sukces Liceum Ogólnokształcącego w Kole!
19 minuty temu 160

Wielki sukces Liceum Ogólnokształcącego w Kole!

Miasto Koło
Ciepłownia geotermalna włączona do ogrzewania domów
1 godzinę temu 1,988

Ciepłownia geotermalna włączona do ogrzewania domów

Miasto Koło
100 urodziny mieszkanki Koła. Najserdeczniejsze życzenia dla Pani Heleny
18 godziny temu 9,522

100 urodziny mieszkanki Koła. Najserdeczniejsze życzenia dla Pani Heleny

Przetargi i ogłoszenia
Podsumowanie projektu i wernisaż wystawy  zdjęć Zespołu Tańca Ludowego „Kościelec”
18 godziny temu 1,752

Podsumowanie projektu i wernisaż wystawy zdjęć Zespołu Tańca Ludowego „Kościelec”

Wypadki
24-latek stracił panowanie nad pojazdem - nowe informacje o wypadku we Wrzącej Wielkiej
22 godziny temu 11,177

24-latek stracił panowanie nad pojazdem - nowe informacje o wypadku we Wrzącej Wielkiej

Miasto Koło
Teraz jest tylko trawa a będzie nowy park? Jest projekt
1 dzień temu 8,512 1

Teraz jest tylko trawa a będzie nowy park? Jest projekt

R E K L A M A