XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie jest najlepszym liceum w kraju, a Technikum Nowoczesnych Technologii im. Jana Pawła II w Kleszczowie najlepszym technikum – wynika z ogólnopolskiego rankingu szkół ponadgimnazjalnych Perspektywy 2022.
Ogólnopolski ranking szkół ponadgimnazjalnych po raz 24. przygotował miesięcznik "Perspektywy".
Kapituła rankingu pod przewodnictwem rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie prof. Barbary Marcinkowskiej brała pod uwagę sukcesy szkół w olimpiadach przedmiotowych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych i wyniki matury z przedmiotów dodatkowych. W przypadku liceów uwzględniono też osiągnięcia w olimpiadach międzynarodowych, a w przypadku techników uwzględniono wyniki egzaminów zawodowych.
W tegorocznym rankingu wzięto pod uwagę dane 1256 liceów ogólnokształcących i 1165 techników, które spełniły tzw. kryterium wejścia: maturę w maju 2021 r. zdawało w nich minimum 12 maturzystów, a wyniki średnie z języka polskiego i matematyki, zdawanych obowiązkowo, były nie niższe niż 0,75 średniej krajowej.
Tegoroczny zwycięzca rankingu wśród liceów – XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie – od lat jest w czołówce rankingu. W ubiegłym roku było na pierwszym miejscu, dwa lata temu na miejscu drugim, w 2019 r. – na pierwszym, w 2018 r. – na trzecim, w 2017 r. i w 2016 r. – na miejscu drugim, a w 2015 r. – na pierwszym.
W rankingu szkół technicznych na 256 miejscu znalazło się technikum Zespołu Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych w Kole uzyskująć tzw. srebrną odznakę. Rok temu ZSEA znajdował się na 303 miejscu.
Wśród szkół licealnych w rankingu pojawiły się trzy szkoły z terenu powiatu kolskiego: 371 miejsce - Liceum Ogólnokształcące w Kole (2021 rok - 594 miejsce) oraz Liceum Sztuk Plastycznych na 627 miejscu. Liceum przy ZSOiT w Kłodawie uplasowała się na 863 miejscu.
Nagrody i dyplomy laureatom rankingu wręczone zostaną w środę podczas gali finałowej, która odbędzie się w w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. (PAP)