Do zakończenia przebudowy linii kolejowej pozostało niewiele czasu. Postanowiliśmy sprawdzić na jakim etapie są prace w Kole. Odpowiedzi udzielił nam Radosław Śledziński, rzecznik Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zgodnie z korektą rozkładu jazdy, która wejdzie w życie od niedzieli, 9 czerwca, pociągi z Poznania do Warszawy oraz w odwrotnym kierunku ponownie będą jeździć m.in. przez Konin i Koło. Nie będzie konieczności objazdów przez Gniezno i Inowrocław oraz komunikacji zastępczej. Powrót pociągów na "starą" trasę oznacza zakończenie ważnego etapu modernizacji linii E20. Inwestycja poprawi jakość podróży stacjach w: Podstolicach, Koninie, Kole i Łowiczu oraz na przystankach: Konin Zachód, Kutno Azory, Mysłaków i Leonów. Pasażerowie korzystają już z bezpiecznych, nowoczesnych i funkcjonalnych peronów m.in. w Podstolicach i Koninie. Od niedzieli – 9 czerwca – dostępne będą także perony w Kole.
W trakcie gruntownej modernizacji stacji Koło PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowały perony nr 1 i 2. Platformy zostały podwyższone do 76 cm. Zapewni to komfortowe korzystanie z pociągów. Nowa, antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi ułatwi poruszanie się osobom niewidzącym i niedowidzącym. Na obu peronach kończy się zadaszanie wiat. Zamontowane są już tablice informacyjne. Docelowo podróż ułatwi dynamiczny system informacji pasażerskiej. Osoby o ograniczonej mobilności na peronie nr 2 skorzystają z windy, a przy peronie nr 1 z pochylni.
Na stacji zakończono już prace żelbetowe przejścia podziemnego. Tunel zastąpi zdemontowaną już kładkę dla pieszych, zapewniając bezpieczne dojście między peronami nr 1 i 2. W obiekcie wykonane są już główne segmenty, gotowe są już schody prowadzące z tunelu na peron nr 2. Postępują dalsze prace wykończeniowe. Na stacji są już nowe tory i rozjazdy, czyli niezwykle ważne elementy, które umożliwiają pociągom sprawnie i bezpiecznie zmienić tor. Wymieniona jest także sieć trakcyjna.
Prace na stacji w Kole są ważną częścią modernizacji linii kolejowej z Poznania do Warszawy. Inwestycja zwiększy poziom bezpieczeństwa i usprawni ruch kolejowy na jednej z najważniejszych tras w Polsce. Prace zakładają m.in montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem klejowym, budowę bezkolizyjnych skrzyżowań oraz przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych. Po zakończonej modernizacji szlakiem przejedzie większa liczba pociągów. Odnowiona sieć trakcyjna i nowy układ zasilania umożliwi przejazd pojazdów o większej mocy między Wielkopolską a Mazowszem. To ważne także dla przewozów cargo i obsługi pociągów towarowych. Przebudowa zakłada dostosowanie trasy do obsługi pociągów o długości nawet 750 m. Pozwoli to na sprawne przewożenie ciężkich ładunków pomiędzy wschodnią i zachodnią granicą państwa.
Wszystkie prace na odcinku, na którym leży Koło, planowane są do końca sierpnia 2020r. Cała inwestycja – warta ponad 2 mld zł – planowana jest do końca 2020r. Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt przebudowy linii kolejowej E20 jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
foto: Zbigniew Rapusta