Jeżeli uważasz, że poniższy komentarz powinien zostać usunięty, wypełnij formularz
Zwolnienie lekarskie a udział w sesji Autor: Grażyna Syjut / 20.12.2012 PRAWNIK ODPOWIADA 31 8 2007 31 Czy radny korzystający ze zwolnienia lekarskiego może uczestniczyć w pracach komisji lub w sesji rady gminy albo powiatu? Czy jeśli w takiej sytuacji bierze udział w sesjach rady, natomiast nie świadczy pracy na rzecz pracodawcy, to ten może go zwolnić dyscyplinarnie? Enumeratywne wyliczenie podstaw rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika określa art. 52 § 1 kodeksu pracy. Jedną z przyczyn, która ewentualnie mogłaby mieć zastosowanie w ww. stanie faktycznym, jest ciężkie naruszenie przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych. Tym samym uczestniczenie w pracach komisji lub sesji rady można by uznać za naruszenie przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych tylko wówczas, gdyby pracownik postępował wbrew zaleceniom lekarza (np. chory powinien leżeć), a wykonywanie obowiązków społecznych radnego było sprzeczne z celem zwolnienia lekarskiego, jakim jest odzyskanie zdolności do pracy i powodowało przedłużenie nieobecności w pracy. Tylko wówczas można wyprowadzić wniosek, że takie zachowanie pracownika stanowiło ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych w zakresie obowiązku dbałości o dobro zakładu czy obowiązku lojalności wobec pracodawcy, obowiązku świadczenia pracy i usprawiedliwiania nieobecności. A contrario, jeżeli pracownik będzie postępował zgodnie z zaleceniami, sformułowanymi przy okazji udzielania zwolnienia lekarskiego (przy istnieniu na zwolnieniu lekarskim adnotacji „chory może chodzić\"), gdy uczestniczenie w pracach komisji lub sesji rady nie mogło spowodować skutków polegających na pogorszeniu stanu zdrowia, to nie można zarzucić naruszenia obowiązków pracowniczych, a tym samym uruchomić sankcji wynikającej z art. 52 kp (patrz np. wyrok SN z 19 stycznia 1998 r., I PKN 486/97 - OSNAPiUS 1998/23/687, wyrok SN z 26 września 2001 r., I PKN 638/00 - Pr. Pracy 2002/1/35). Oznacza to, że samo ustalenie, iż w czasie zwolnienia lekarskiego pracownik uczestniczył w pracach komisji lub w sesji rady gminy czy powiatu nie wystarcza do przypisania mu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych, stanowiącego podstawę zastosowania art. 52 § 1 pkt 1 kp). Okoliczność, czy radny pobrał za swój udział w pracach komisji lub za udział w sesji rady dietę, nie ma znaczenia, albowiem dokonuje się tutaj tylko oceny, czy takie uczestnictwo miało wpływ na ewentualne przedłużenie niezdolności do pracy, tj. czy było sprzeczne z celem udzielonego zwolnienia lekarskiego. W znaczeniu kodeksu pracy wykonywanie społecznych obowiązków radnego nie jest pracą, niemniej jednak przy ocenie, czy dane zachowanie pracownika w okresie korzystania przez niego ze zwolnienia lekarskiego stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, chodzi o podejmowanie jakichkolwiek działań (nie tylko pracy w znaczeniu kp, ale także np. wykonywania swojej działalności gospodarczej, odbywania uciążliwej podróży, wykonywania prac wymagających znacznego wysiłku fizycznego, uczestniczenia w zawodach sportowych itp.), które mogły być sprzeczne z celem zwolnienia lekarskiego, tj. odzyskaniem zdolności do pracy, z zaleceniami lekarskimi, mogąc de facto spowodować przedłużenie nieobecności w pracy i godząc w dobro pracodawcy. Grażyna Syjut Kancelaria K. Kawecki, G. Syjut & Wspólnicy Sp. kom.