W pierwszym dniu zajęć, po zapoznaniu się z kolegami i koleżankami z grupy dzieci zwiedziły wystawy stałą i czasową, prezentowane w placówce. Następnie udały się na spacer po kolskiej starówce, gdzie na przykładzie trzech najważniejszych zabytków tej części miasta – fary, klasztoru oo. Bernardynów oraz Ratusza poznały różnice w stylach architektonicznych – gotyckim, barokowym i klasycystycznym. Grupa zajrzała do ratuszowych piwnic, gdzie dowiedziała się wielu ciekawych informacji na temat przeszłości tej budowli, po czym z wysokości ratuszowej wieży podziwiała okolicę. Po powrocie do muzeum dzieci wcieliły się w role średniowiecznych budowniczych i wznosiły mury ratusza – oczywiście w mikroskali – z gipsowych cegiełek przygotowanych wcześniej przez pracowników muzeum.
W drugim dniu grupa wybrała się na wycieczkę do Gniezna. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie. Najpierw dzieci wzięły udział
w lekcji muzealnej „Cztery kąty i piec piaty” – zapoznały się z historią pieców kaflowych, obejrzały piękną kolekcję gotyckich i renesansowych kafli, a potem same wykonały swoje – najpierw przy pomocy form, a następnie już projektując własne wzory. Następnie grupa zwiedziła multimedialną wystawę przybliżającą początki polskiej państwowości. Kolejnym punktem na mapie wędrówki była gnieźnieńska katedra.
Trzeci dzień zajęć rozpoczął się pieszym spacerem na ruiny kolskiego zamku, gdzie na grupę czekali członkowie Pocztu Rycerskiego Herbu Pomian, odtwarzający okres przełomu XIV i XV stulecia. Dzieci zapoznały się ze strojami ubogiego mieszczanina, bogatej mieszczki oraz rycerza. Następnie poznały rożne rodzaje oręża i uzbrojenia ochronnego, które mogły również przymierzyć. Obejrzały pokaz walk rycerskich, zapoznały się z przedmiotami życia codziennego oraz rycerskimi obyczajami.
W ostatnim dniu półkolonii grupa udała się do Kwiatkówka niedaleko Łęczycy, gdzie znajduje się Łęczycka Zagroda Chłopska – oddział Muzeum Archeologiczno – Etnograficznego w Łodzi. Dzieci zapoznały się z pracą młynarza i olejarza podczas lekcji muzealnej, następnie zwiedziły mini skansen, na który składają się chata, stodoła, chlewik, wiatrak z oryginalnym mechanizmem sprzed dwustu lat, kuźnia i olejarnia. Wyposażenie pochodzi z okolicznych wsi oraz ze zbiorów muzealnych – między innymi z naszej placówki.
Półkolonie w muzeum są ciekawą formą spędzania wolnego czasu w myśl zasady „bawiąc – uczyć”. Udział w zajęciach był bezpłatny.