(1)|
Czytano: 3,658 razy |
przeczytasz w ok. 4 min.
Świat przedszkolaka, to on sam i jego najbliższe otoczenie, dom, przedszkole czy też plac zabaw. To miejsca dobrze znane, w którym najmłodsi spędzają większość czasu. Ważne jest, aby takie miejsca były bezpieczne i czyste. Wpływ uporządkowanego otoczenia daje poczucie ładu i harmonii. Tymczasem zaśmiecone podwórka, skwery, parki, las czy jezioro to widok wciąż powszechny. Inicjowanie zmian w tym zakresie leży w interesie każdego z nas. Ważne jest , aby dbałość o stan środowiska kształtować u dziecka jak najwcześniej.
W związku z akcją „Sprzątania Świata” , która zapoczątkowana w Australii przyjęła się też na gruncie polskim i od roku 1994 dzięki inicjatywie założycielki Fundacji Nasza Ziemia organizowana już po raz 20, przedszkolaki z P M nr 5 w Kole podjęły się uprzątnięcia najbliższego im terenu przedszkola. Zaopatrzonych w worki na odpady, rękawice ochronne oraz porcję wiedzy ekologicznej przyswojonej w toku zajęć pod kierunkiem swoich nauczycielek, łącznie pięć grup 4, 5, i 6 latków ochoczo zabrało się do pracy. Zaangażowanie dzieci w poszukiwanie śmieci było ogromne. Wyznaczone spośród dziecięcej gromadki przedszkolaki odpowiedzialnie dzierżyły w dłoniach worki na odpady, pomagały , podpowiadały i zachęcały się wzajemnie do sprzątania. I Chociaż na własnym podwórku oraz w otoczeniu przyległym do przedszkola, przedszkolaki nie zebrały rekordowej ilości śmieci, to jednak wykonały pracę na miarę swoich możliwości. Było to doświadczenie tym cenniejsze ,że zdobyte bezpośrednio w działaniu,. Ma zatem szansę zaprocentować w przyszłości zmieniając trwale nawyki związane z wytwarzaniem i zagospodarowaniem odpadów.
Przy okazji trzeba też wspomnieć o najmłodszych wychowankach Gromadki Misia Uszatka tj. trzylatkach, które dołączyły do przedszkolnej społeczności dopiero we wrześniu. Za względu na trwającą jeszcze adaptację oraz możliwości rozwojowe, maluszki nie mogły z przyczyn obiektywnych dołączyć do swoich starszych kolegów z pozostałych 5 grup. Nie znaczy to jednak, że pozostały obojętne na problem odpadów. Zainspirowane przez panią Beatę Rybicką aktywnie włączyły się do zajęć na ten temat. Uważnie słuchając zapamiętały , a potem rozpoznawały i wskazywały pojemniki do segregacji śmieci, podejmując pierwsze nieśmiałe próby zrozumienia tego trudnego dla nich tematu. Zadaniem praktycznym, którego podjęły się maluszki, było ozdobienie wykonanego z odpadów kosza na śmieci. Wszystko odbywało się w formie zabawy, a kolorowy kosz wykonany ze zbędnego opakowania kartonowego i resztek barwnych folii samoprzylepnych zapraszał wszystkie trzylatki, aby wrzucały do niego śmieci.
Przedszkole Miejskie nr 5 w Kole zachęcając przedszkolaków do działania na rzecz ochrony środowiska , zrealizowało część celów ujętych w Podstawie Programowej i Programach Wychowania Przedszkolnego wdrażanych przez poszczególne grupy. Podjęte z dziećmi „Sprzątanie świata” promowało m.in. :
● dbałość o czyste otoczenie
● ograniczenie ilości odpadów
● odzyskiwanie odpadów
● likwidowanie dzikich wysypisk
● trwała zmianę świadomości i nawyków
● kształtowanie odpowiedzialności za stan środowiska
Akcja ta, była także elementem wychowawczym pracy Przedszkola nr 5 w zakresie poznawania przez dzieci przyrody, samego siebie i środowiska społecznego w kontekście całościowym. Stworzyła też okazję do promowania idei wolontariatu, która jest wartościowym sposobem kształtowania postaw społecznych.
Promując takie działania wśród najmłodszych, zachęcamy także dorosłych , aby dokonując codziennych wyborów wpływali pozytywnie na stan środowiska wokół siebie. Biorąc pod uwagę , że około jedna trzecia odpadów to domowe opakowania, których statystyczny Polak produkuje około 100 kg rocznie, wystarczy, aby każdy z nas świadomie dokonywał zakupów. Świadomie, oznacza np. wybór opakowań ekologicznych , ograniczenie użycia jednorazowych toreb foliowych i zastąpienie ich tekstylną torbą na zakupy, wybieranie większych zbiorczych opakowań różnych produktów zamiast kilku mniejszych, kupowanie nie na zapas lub pod wpływem reklam lecz zgodnie z rzeczywistymi potrzebami. Jeśli już „wyprodukujemy” śmieci , to warto pamiętać, aby wyrzucać je do pojemników na odpady , nie zaś w parku , w lesie, nad jeziorem czy na chodniku. Śmieci wokół nas, to rzecz jasna problem estetyczny, zdrowotny, ekonomiczny . Jednak o wiele większym problemem jest fakt, że problem odpadów , to problem świadomości. Na szczęście , choć powoli, zmienia się i świadomość społeczna w tym zakresie. Dzieje się tak m. in. dzięki wyrabianiu właściwych nawyków już w dzieciństwie przy okazji akcji takich jak „Sprzątanie Świata” , w której przedszkolaki z PM 5 miały swój osobisty udział.
oprac. R.Zamelska PM 5
foto : R. Zamelska , W. Garus
BY DBAŁOŚĆ O CZYSTOŚĆ ŚWIATA BYŁ NA CO DZIEŃ W WYKONANIU PANA WOŻNEGO JEŻELI W TYM DNIU BYŁO TAK WIELKIE ZAANGAŻOWANIE DZIECI-CHOCIAŻ PODKREŚLONO ;PRZEDSZKOLAKI NIE ZEBRAŁY REKORDOWEJ ILOŚCI ŚMIECI\'\'-CIEKAWE JAK W INNYCH PLACÓWKACH???