(0)|
Czytano: 20,580 razy |
przeczytasz w ok. 4 min.
Podejmując rozważania nad tym, co dotyczy czytania, pojawia się zwykle myśl ,która automatycznie z czytaniem kojarzy pisanie. Dla uzupełnienia należałoby dodać jeszcze jedno, a mianowicie słuchanie. Wszystkie te trzy umiejętności dziecko zdobywa podczas procesu poznawania. Umysł dziecka jest chłonny, szybko przyswaja nowo poznane informacje. Aby jednak nauczyć dziecko czytać, rozumieć i pisać trzeba najpierw nauczyć słuchania . Maluchy często nas dorosłych słuchają, lecz nie oznacza to, że słyszą co do nich się mówi, a jeszcze rzadziej rozumieją co chcemy im przekazać.
Warto zatem podjąć wysiłek codziennego czytania dzieciom książek właśnie po to, by nauczyć słuchania ze zrozumieniem. Poza tym obcowanie z książką dostarcza dziecku wielu doznań, a słuchanie zmienia się w intelektualną przygodę. Daje też okazję , by zetknęło się z tajemnicą ukrytą na stronach książki .Słuchanie jest działaniem , które samo się napędza. Jeśli dziecko przeżyje taką autentyczną przyjemność ze słuchania , będzie się jej potem domagać , będzie naturalnie interesować się książką , wzmocni więzi emocjonalne z czytającą mu osobą, nauczy się słyszeć i rozumieć. A przecież w słuchaniu i czytaniu chodzi głównie o zrozumienie treści .
Korzyści ze słuchania czytanych książek są zatem oczywiste. Dlatego też, w Przedszkolu nr 5 w Kole nauczyciele każdego dnia pobytu dzieci w przedszkolu organizują czas na czytanie i kontakt z literaturą dziecięcą. Dzięki opowiadaniom , bajkom, wierszom dzieci przenoszą się do krainy wyobraźni, przeżywają przygody razem z bohaterami opowieści, emocjonują się opisywanymi zdarzeniami. Przy tej okazji rozwijają umiejętności językowe,zapamiętują , analizują , kojarzą, myślą , wyciągają wnioski, oceniają postępowanie bohaterów, poznają wartości uniwersalne takie jak dobro, miłość, piękno, przyjaźń i wreszcie poszerzają swoją wiedzę o świecie i sobie.
Jedną ze sprawdzonych form rozwijania u dzieci zainteresowania książką i czytaniem jest organizowanie wycieczek do biblioteki. Tym razem na wycieczkę do tej niezwykłej krainy pełnej książek małych, dużych, grubych, cienkich, z obrazkami i bez ilustracji, książek przygodowych, naukowych i wielu jeszcze innych, wybrały się najmłodsze przedszkolaki z Przedszkola nr 5 w Kole. Trzylatki pod opieką pani Agnieszki Kuśmierek, która zorganizowała wycieczkę , odwiedziły Filię nr 3 Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kole. Maluchów gościła w bibliotece pani Anna Wolniakowska , kierownik filii, która opowiedziała najmłodszym o tym, co mieści się na bibliotecznych półkach, oraz jak zostać czytelnikiem biblioteki. Trzylatki z zainteresowaniem przeglądały udostępnione im książki, zapatrzone w kolorowe ilustracje mogły odgadywać i domyślać się ich treści. Starały się , aby książki, które później służyć będą wszystkim kolejnym czytelnikom odłożyć na półkę w nienaruszonym stanie. Magiczny urok biblioteki sprawił ponadto , że przedszkolaki w nowej sytuacji zachowały się jak przystało na członków Gromadki Misia Uszatka. Wiedziały jak poruszać się w bibliotece, stosowały zwroty grzecznościowe i obiecały też ,że będą odwiedzać bibliotekę , tak jak jedna z koleżanek Kornelia Gauden , która jak się okazało bywa w niej często ze swoimi rodzicami. Po powrocie do przedszkola maluchy miały sposobność opowiedzieć o swoich wrażeniach. Przejęte tym , co widziały z domowej biblioteczki przyniosły później do przedszkola własne książeczki , domagając się ich przeczytania.
Zachęcając rodziców , aby swoim pociechom czytali codziennie podpowiadamy, żeby zawsze po lekturze , odwołali się do treści zadając pytania zaczynające się od słów: kto ,gdzie,dlaczego, jak, co stało się najpierw, co potem a co na końcu, co mogło się stać gdyby... . Jeśli książka jest dłuższa lub jeśli dziecko ma trudności z koncentracją , lepiej czytać ją fragmentami, sprawdzać co dziecko zapamiętało. Można też łączyć czytanie z innymi rodzajami aktywności dziecka np. narysować ilustrację do wybranego fragmentu, ulepić z plasteliny postać bohatera , odtworzyć treść urządzając zabawę w teatr itp. Wykazując zainteresowanie książką, dorośli wywierają wpływ na przyszłe zainteresowania czytelnicze swoich pociech. Wspomagają też edukację dziecka, które nauczone słuchania ze zrozumieniem, uczy się czytać a potem poprawnie pisać.
Kierujemy podziękowania na ręce pani Anny Wolniakowskiej, która umożliwiła maluchom przeżycie nowej przygody w kierowanej przez siebie bibliotece osłodzonej cukierkami.