(0)|
Czytano: 3,168 razy |
przeczytasz w ok. 6 min.
Już wkrótce także i wychowankowie Przedszkola nr 5 w Kole zostaną pierwszoklasistami. Wielu z rodziców , zastanawia się nad tym, czy ich dziecko jest na to gotowe . Jednych ten fakt niepokoi , inni przyjmują go jako naturalną kolej rzeczy. Rodzicom zależy, aby dziecko stało się dobrym uczniem. Samo dziecko zaś, chce mieć dobre oceny, chce być chwalone, wyróżniane, nagradzane. Dzieci chcą i powinny się ciągle rozwijać, chcą bowiem dorosnąć do rozmaitych rzeczy, w tym także do szkoły.
Wszystko co nowe, budzi oczywiście obawy. Jednak to co nowe , bywa też fascynujące , inspirujące i niezbędne. To dzięki nowym doświadczeniom wyzwala się aktywność, kształtuje się motywacja i poszerzają możliwości.
Rodzice, przedszkole i szkoła winni zatem ułatwić dziecku start szkolny bez względu na to, w jakich warunkach ekonomicznych czy infrastrukturalnych przyszło nam funkcjonować. I chociaż tryb wprowadzania zmian w związku z reformą oświaty nie ułatwia rodzicom podjęcia decyzji, przedszkolom dodaje obowiązków a władzom lokalnym przysparza trudności, to jednak dziecka, problemy te nie mogą obciążać. Dziecko ma wzrastać w poczuciu, że szkoła nie jest ani czymś strasznym, ani też czymś za karę.
Dlatego też Rada Rodziców grupy IV PM nr 5 w składzie M.Zarychta, K.Gradomska i A. Pieniek zdecydowała o zgłoszeniu pięciolatków do konkursu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Mam 6 lat” na poziomie regionalnym. Celem konkursu jest promowanie i upowszechnianie:
● najciekawszych inicjatyw podejmowanych w celu zapewnienia dzieciom sześcioletnim przyjaznej adaptacji do edukacji szkolnej
● korzyści płynących z wcześniejszego rozpoczęcia nauki jak również promowanie umiejętności dzieci sześcioletnich nabywanych w szkole
Na potrzeby konkursu nauczycielki Wiesława Garus i Ewa Kujawka opracowały projekt „PRZYJAŹNIE Z PRZEDSZKOLA DO SZKOŁY”. Działania związane z projektem, realizują sukcesywnie począwszy od stycznia. Uczestniczą w nich pięciolatki z grupy IV z rodzicami oraz nauczyciele i uczniowie ze szkół podstawowych , z którymi autorki projektu nawiązały bliższe kontakty. Projekt przewiduje systematyczną współpracę: zwiedzanie, zajęcia, zabawy, wspólne przedstawienia, bale i wycieczki. Kontakty z nowymi osobami w nowym miejscu sprawiają bowiem ,że dzieci lepiej rozumieją siebie i innych, nabierają umiejętności zaradczych , wymieniają się spostrzeżeniami , rozwijają uczucia społeczne, utrwalają wartości. Poprzez kontakty społeczne kształtują się ich pierwsze uczucia moralne związane z poczuciem konieczności, wymaganiami, nakazami, normami.
Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem , była wycieczka pięciolatków do Szkoły Podstawowej nr 1 w Kole. Poznając szkołę, dzieci poznawały sale lekcyjne , świetlicę i szkolną bibliotekę. Z przejęciem weszły do pracowni komputerowej, gdzie miały sposobność przymierzenia się do roli przyszłych użytkowników sprzętu, bez którego trudno już dzisiaj wyobrazić sobie proces edukacyjny. Uczestniczyły też w zajęciach wychowania fizycznego, prowadzonych przez panią Izabelę Adamek. Z dumą podejmowały próbę zmierzenia się z wymaganiami stawianymi uczniom, a wspólna zabawa ze starszymi kolegami dostarczyła im wiele radości.
Innym ciekawym doświadczeniem związanym z poznawaniem szkoły, był udział w warsztatach plastycznych. Prowadziła je pani Krystyna Gradomska, prywatnie mama Jakuba , który w naszym przedszkolu przygotowuje się wraz z pozostałymi pięciolatkami do podjęcia nauki w szkole. Pod jej kierunkiem przedszkolaki wykonały formy przestrzenne z masy solnej na temat „Wodny świat”. Inspiracją tematu, były barwne i niebanalne prace starszych kolegów, które zdobiły szkolne korytarze. Pod ich wpływem powstały ciekawe kompozycje, które dzieci zabrały do przedszkola, pomalowały oraz stworzyły z nich ekspozycję dla swoich rodziców.
Rodzice zaś, w czasie opisanych tu wycieczek i lekcji z udziałem przedszkolaków, obserwowali swoje pociechy w nowych okolicznościach, przyglądali się temu, jak radzą sobie w środowisku szkolnym. Aby zweryfikować te spostrzeżenia, nauczycielki przedszkola zadbały też o podniesienie orientacji pedagogicznej rodziców. Zaproponowały im i udostępniły min. literaturę przedmiotu „Psychologiczo-pedagogiczne kryteria dojrzałości szkolnej”. Ponadto przedstawiły referaty pt. „Praktyczne rady „przed-szkolne” dla rodziców”oraz „Co należy wiedzieć, decydując się na posłanie dziecka do szkoły”.
Projekt „PRZYJAŹNIE Z PRZEDSZKOLA DO SZKOŁY”obejmował też udział pięciolatków w konkursach organizowanych przez lokalne instytucje. Motywowane przez swoje wychowawczynie dzieci, ochoczo angażowały się w zadania . Wszystko po to , aby osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości, nauczyć się mobilizacji do dalszej pracy, zdobyć nowe umiejętności i utwierdzić w przekonaniu, że są gotowe do podjęcia roli ucznia. Efektem tych działań były:
● wyróżnienia zdobyte w konkursach zorganizowanych przez Zespół Szkół nr 1 w Kole:
muzycznym: Marty Wojtyniak i Szymona Jaworskiego
plastycznym: Marty Kacprzak , Zofii Krupińskiej i Jakuba Kaźmierskiego
● oraz wyróżnienie Jakuba Gradomskiego w konkursie plastycznym zorganizowanym przez Filię dla Dzieci Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej
Rodzice zapewniając środki pomocne przy realizacji zadań tj. transport, niezbędne materiały pomagając w organizacji uroczystości, wycieczek , wnieśli swój własny wkład w inspirowanie dzieci do dalszego poznawania świata, poznawania szkoły i odważnego wkraczania w nowy etap życia w myśl hasła: „Mam 6 lat chcę poznawać świat! Idę do szkoły!”
Opisane wyżej formy współpracy Przedszkola nr 5 w Kole ze szkołą wzbogacone zostały o spotkanie na temat dojrzałości szkolnej z psychologiem i dyrektorami szkół podstawowych, zorganizowane przez Urząd Miasta i z udziałem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w tymże przedszkolu . Spotkanie to miało pomóc rodzicom w podjęciu decyzji o posłaniu dzieci 6 - letnich do szkoły.Czy się udało? Przekonamy się już wkrótce.
Realizujące projekt nauczycielki Wiesława Garus i Ewa Kujawka, na osiągniecie dojrzałości szkolnej swoich wychowanków pracowały od początku ich pobytu w przedszkolu. Zrobiły wiele, aby zainteresować przedszkolaków nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem, liczeniem, rozwijały ich mowę, funkcje poznawcze tj. pamięć, spostrzegawczość, analizę słuchową ,wzrokową, logiczne myślenie. Edukując i wychowując wpływały na nabywanie przez dzieci zdolności przystosowawczych w funkcjonowaniu poza rodziną, przejawianie inicjatywy, zdolność do współdziałania i współpracy. Dbały też o to, aby pięciolatki zanim podejmą naukę w szkole, nauczyły się rozpoznawać i kontrolować własne emocje. Wiedzą, na temat postępów edukacyjnych i poziomie osiągniętej przez poszczególne dzieci gotowości szkolnej, dzieliły się z rodzicami, podobnie jak czynią to inni nauczyciele w Gromadce Misia Uszatka.
Dzieciom życzymy samych sukcesów wierząc, że rodzice świadomie i odpowiedzialnie podejmą decyzję o tym, czy ich dziecko od września podejmie naukę w szkole.