(0)|
Czytano: 5,279 razy |
przeczytasz w ok. 4 min.
W rozwoju każdego człowieka wcześniej czy później przychodzi przecież taki moment, kiedy staje się on członkiem konkretnej grupy społecznej np. grupy przedszkolnej, klasy w szkole podstawowej czy średniej, czy np. grupy rówieśniczej funkcjonującej w obrębie osiedla . Jako osoba dorosła także wchodzimy w grupę społeczną np. w miejscu pracy. Jest to za każdym razem emocjonalnie trudny etap życia. Wiąże się bowiem z pewnymi ograniczeniami, zakazami, regułami życia społecznego, które każdy z nas musi sobie przyswoić. Małemu dziecku, sprawia to często dużą trudność. Jest on bowiem z natury egocentryczne, dominują u niego procesy pobudzania i silna potrzeba ruchu. Przyswajając określone reguły i wzorce postępowania dziecko musi najpierw je zaakceptować, pamiętać o ich przestrzeganiu, a w efekcie zrozumieć ich sens. Przy tej okazji uczy się kontrolowania i hamowania własnych emocji, aktywności, zachowań.
Jednakże wychowanie nie może opierać się jedynie na powstrzymywaniu reakcji i działania dziecka. W pracy wychowawczej z , trzeba znaleźć równowagę pomiędzy ograniczeniem, a możliwością realizowania się dziecka poprzez aktywność różnego typu, w tym poprzez ruch. Szczególnie , że dla dzieci w wieku przedszkolnym , głód ruchu jest zjawiskiem typowym , a aktywność ruchowa jest tą, którą dzieci podejmują najchętniej i najczęściej.
Aby pomóc dzieciom trzyletnim zaistnieć w grupie i z grupą, w kontakcie z nowymi osobami i w nowej sytuacji społecznej , Przedszkole nr 5 w Kole zorganizowało zajęcia otwarte pod hasłem „Od Jesieni do Lata bawi się ze mną Mama i Tata".
Zaproponowane rodzicom i dzieciom zabawy łączyły ruch, rytm i słowo z muzyką . Scenariusz zajęć opracowała i zajęcia przeprowadziła Renata Zamelska. W zajęciach wykorzystano metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne , gimnastyki twórczej Rudolfa Labana oraz aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss. Podczas nich dzieci miały możliwość uczestniczyć w ruchowych zabawach kierowanych , pozostawiających jednak dużą swobodę na spontaniczną aktywność ruchową przy udziale najbliższej dziecku osoby.
Ruch , stał się w tej sytuacji narzędziem do :
• poznania i wyczucia własnego ciała, usprawnienia motoryki
• kształtowania związku z fizycznym otoczeniem
• wytworzenia związku z drugim człowiekiem
• podjęcia współdziałania w grupie, dzielenia się przestrzenią z innymi ludźmi
• rozwijania kreatywności poprzez spontaniczność i swobodę ruchu
• wyczucie przestrzeni, czasu, ciężaru, kierunków , rytmu
• zaspokajania rozwojowych potrzeb bezpieczeństwa, opieki, stowarzyszania się , autonomii, wyczynu
W czasie zajęć mchowych tego typu, nie ocenia się osiągnięć dziecka w kategorii konkretnych , wymiernych zdolności ruchowych .
Obserwujemy jedynie zachowania i reakcje czyli to, jak dziecko :
• koncentruje się na zadaniu
• jakie reakcje emocjonalne pojawiają się u dziecka pozytywne czy negatywne oraz sposób w jaki dziecko je wyraża
• jak dziecko nawiązuje kontakty z innymi osobami
• jak zmienia swoje zachowania w czasie poszczególnych zabaw
• czy potrafi uczestniczyć w zabawie zgodnie z regułami
• czy podejmuje zabawy czy też wycofuje się z nich
• jak reaguje na słowo, rytm, muzykę
Zdobyte tą drogą informacje pomagają lepiej poznać dziecko . Dostarczają wskazówek, jakie cechy pozytywne wzmacniać, a jakie negatywne osłabiać. Skorzystać z nich mogą w równej mierze rodzice jak i nauczyciele przedszkola organizujący proces wychowania.
Przedszkole nr 5 w Kole stawia na współpracę z rodzicami w procesie wychowania, a zajęcia otwarte są najlepszym sposobem jej realizacji .
W tym konkretnym przypadku o wybranej formie zajęć i dobrze metod zadecydowały możliwości rozwojowe dzieci. Zajęcia zorganizowano z dziećmi trzyletnimi. Pomimo, iż bardzo dobrze i szybko zaadaptowały się w grupie , wciąż potrzebują bezpośredniego kontaktu z rodzicami, z którymi silnie związane są emocjonalnie. Dlatego też w czasie zajęć otwartych prowadzonych ww metodami, rodzice pozostawali w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem i byli aktywni przez cały czas trwania.
Zabawom towarzyszyła muzyka. Wykorzystane zostały utwory muzyki klasycznej,, tanecznej, elektronicznej, które tworzyły odpowiedni nastrój, relaksowały lub pobudzały do działania. Zaproponowane zabawy wyjątkowo tym razem wyszły poza ramy czasowe standardowo prowadzonego zajęcia. Ich przebieg był zaplanowany tak, aby intensywniejszy ruch przeplatał się z relaksacją. Dzieci były do zabaw zachęcane ale ich udział był dobrowolny. Dlatego też na życzenie dzieci zabawa z rodzicami trwała dłużej.
Już po zakończeniu zajęć w Przedszkolu nr 5, rodzice dokonali ich oceny. Otrzymali opracowane przez prowadzącą arkusze ewaluacji, w których zawarli własne spostrzeżenia na temat realizacji treści i celów zajęcia, aktywność dzieci, trafności dobru form i metod , ,umiejętności dzieci, relacji dziecka z innymi, współpracy i przestrzegania reguł zabawy, organizacji, przebiegu oraz atmosfery podczas zajęć.
Informacje zwrotne uzyskane od rodzicow pomogą im samym lepiej poznać własne dziecko, porównać na tle grupy, pomogą także w planowaniu dalszych działań wychowawczych przedszkola.
DZIEKUJEMY pięknie :
Wszystkim Rodzicom , którzy w natłoku obowiązków znaleźli czas i przyłączyli się do wspólnej zabawy , oraz Mamie Leona Pani Jar mili Szałaśnej , która nieodpłatnie wykonała na rzecz grupy profesjonalną dokumentację fotograficzną z przebiegu zajęć.
Komentarz: Renata Zamelska
Materiał przygotowany przez Przedszkole nr 5 w Kole
Foto: J. Szałaśny