Dźwięk szkolnego dzwonka towarzyszy uczniom od pokoleń, jednak w ostatnich latach coraz częściej podkreśla się jego wpływ na komfort i samopoczucie dzieci. Głośne, intensywne sygnały mogą powodować stres, zwłaszcza u uczniów z nadwrażliwością słuchową.
Szkolny dzwonek to nieodłączny element codzienności uczniów i nauczycieli. Przez lata kojarzył się z początkiem i końcem zajęć, a jego donośny dźwięk skutecznie mobilizował do wejścia do sali lub wyjścia na przerwę. Jednak w wielu szkołach coraz częściej pojawiają się głosy, że głośne i nagłe sygnały dźwiękowe mogą negatywnie wpływać na uczniów, zwłaszcza tych bardziej wrażliwych na bodźce słuchowe.
Nagły, intensywny dźwięk dzwonka może wywoływać stres i napięcie, szczególnie wśród młodszych dzieci oraz tych, które mają trudności w adaptacji do gwałtownych zmian. Wielu pedagogów zauważa, że hałas generowany przez dzwonek potrafi wprowadzać uczniów w stan pobudzenia, co z kolei może utrudniać skupienie się na nauce.
W trosce o dobro uczniów Szkoła Podstawowa nr 3 w Kole jako pierwsza placówka w powiecie kolskim zainstalowała bezstresowe dzwonki szkolne. Pomysłodawcą tego rozwiązania był dyrektor szkoły Paweł Rakowski, który dostrzegł potrzebę stworzenia bardziej przyjaznego środowiska dla dzieci.
Realizacja tego przedsięwzięcia była możliwa dzięki zaangażowaniu nauczycielek Patrycji Kubsik i Magdaleny Roszak, które przygotowały i złożyły projekt „Wycisz hałas – bezstresowe dzwonki szkolne” do Fundacji PKO BP Banku Polskiego. Wsparcia w realizacji inicjatywy udzielili także pracownicy PKO BP Oddział 1 w Kole – Zbigniew Kułakowski i Edwina Wiśniewska. Dzięki temu udało się pozyskać środki na zakup nowoczesnych urządzeń, które zastąpiły tradycyjne dzwonki.
Nowoczesne systemy dzwonków różnią się od tych stosowanych w szkołach od lat. Zamiast krótkiego, głośnego sygnału, emitują one delikatniejsze i bardziej harmonijne dźwięki, przypominające gongi, melodyjne sygnały lub łagodne tonacje muzyczne. Dzięki temu przejście między lekcją a przerwą odbywa się w sposób bardziej naturalny i mniej inwazyjny dla uczniów.
Bezstresowe dzwonki mogą być również dostosowane do potrzeb danej szkoły. W niektórych placówkach stosuje się różne dźwięki dla młodszych i starszych klas, co pozwala na lepsze zarządzanie organizacją dnia szkolnego.
Od momentu uruchomienia nowego systemu w Szkole Podstawowej nr 3 w Kole minęło już kilka tygodni. Nauczyciele oraz uczniowie szybko zauważyli pozytywne zmiany w funkcjonowaniu placówki.
Wprowadzenie bezstresowych dzwonków szkolnych to przykład na to, jak małe zmiany mogą przynieść realne korzyści dla uczniów i nauczycieli. Redukcja hałasu, zmniejszenie stresu i poprawa koncentracji to tylko niektóre z zalet nowego systemu sygnalizacji przerw.
Szkoła Podstawowa nr 3 w Kole udowadnia, że innowacyjne rozwiązania mogą realnie poprawić jakość edukacji i codziennego funkcjonowania placówki. Być może inne szkoły w regionie zdecydują się pójść w jej ślady, tworząc bardziej komfortowe i przyjazne środowisko dla uczniów.
Dyrekcja, nauczyciele i uczniowie składają serdeczne podziękowania Fundacji PKO BP, która wsparła finansowo realizację projektu, przyczyniając się do wprowadzenia tej pozytywnej zmiany.