Pochmurno 3.5

Podejrzane telefony z banku lub policji? Nie daj się oszukać! [PORADY]

Autor: KPP Koło 20 Grudzień 2023 przeczytasz w ok. 3 min.
Podejrzane telefony z banku lub policji? Nie daj się oszukać! [PORADY]
© pixabay
(0) | Czytano:
3,205 razy | przeczytasz w ok. 3 min.

Oszustwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych to tzw. vishing (z ang. voice phishing). Innymi słowy przestępcy dzwonią do nas z nieznanych numerów, podając się za policjantów, przedstawicieli banków i innych instytucji, a nawet za członków naszej rodziny! Wszystko w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy od osoby odbierającej telefon.

R E K L A M A
0
Czytano:
3,205 razy
Udostępnij

Każdego dnia wykonujemy i odbieramy połączenia telefoniczne. Warto zwracać uwagę na to, kto i w jaki sposób się z nami kontaktuje. Może okazać się, że rozmówca próbuje nas zmanipulować i oszukać. Pamiętajmy, że metod, które stosują przestępcy, jest wiele, ale na przestępstwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych narażony jest każdy z nas!

Jeśli rozmówca będzie żądał od nas danych osobowych lub podjęcia pewnych działań (np. zainstalowania aplikacji, zlecenia przelewu, wypłacenia gotówki) należy natychmiast rozłączyć się i zadzwonić lub udać się do najbliższej placówki banku, a w przypadku udostępnienia informacji także poinformować policję o zaistniałym zdarzeniu.

Najpopularniejsze przykłady oszustw telefonicznych to:

  • metoda na wnuczka (np. wypadek, zepsuty telefon, pilnie potrzebne pieniądze);
  • metoda na policjanta, lekarza (np. zatrzymanie członka rodziny, próba kradzieży naszych pieniędzy, pilna konsultacja lekarska);
  • metoda na przedstawiciela banku i pomoc techniczną (np. zablokowanie naszych środków finansowych);
  • metoda na pracownika ZUS lub innej instytucji (np. problem z wypłaceniem emerytury).

Co powinno wzbudzić nasz niepokój?

  • Ton rozmówcy wywołuje silne i trudne emocje, które mogą skłonić do podjęcia różnych działań;
  • dzwoniący ponagla do podjęcia działań, grozi poważnymi konsekwencjami dla nas (np. utrata oszczędności) lub naszych bliskich (np. jeśli nie przekaże Pan/Pani pieniędzy, wnuczek może trafić do więzienia);
  • presja czasu, potrzeba natychmiastowego działania, namawianie do podążania za wskazówkami udzielanymi przez telefon;
  • wszelkiego rodzaju informacje o potrzebie wpłacenia lub przekazania pieniędzy (np. na opłacenie leczenia poszkodowanego w wypadku członka rodziny);
  • nakłanianie do podania danych osobowych (np. imię, nazwisko, panieńskie nazwisko);
  • w niektórych przypadkach połączenie z obcego numeru telefonu lub prywatnego.

dalsza część artykułu pod reklamą
R E K L A M A

Jak się chronić przed oszustwami telefonicznymi?

  • Nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji, nie działaj pod presją czasu.
  • Unikaj odbierania telefonu słowami: „Tak, słucham”.
  • Rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę. Zadzwoń pod numer instytucji, która rzekomo się z Tobą kontaktuje lub odwiedź jej oddział. W przypadku telefonu od rodziny skontaktuj się bezpośrednio z osobą, za którą podają się oszuści.
  • Porozmawiaj z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie.
  • Zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, których nie rozumiesz lub wydają Ci się podejrzane. Zwracaj uwagę na błędy językowe lub inny akcent.
  • Nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych.
  • Nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Twojego urządzenia.
  • Nie przekazuj żadnych pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy dzwoniącego. Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość, zgłoś ją do zespołu CERT Polska. Poproś zaufaną osobę, aby pomogła Ci wypełnić formularz i przesłać zgłoszenie. Podejrzane wiadomości SMS możesz przekazać na numer bezpłatny numer 8080

Pamiętaj: żaden bank, policja, firma ani instytucja nie będą prosić o pieniądze ani o podanie Twoich danych, haseł do logowania, danych do kart płatniczych czy instalację dodatkowego oprogramowania. Jeśli dzwoniący tego wymaga, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę instytucji, za przedstawiciela której ktoś się podawał.

Oceń artykuł

0%
0%
0%
0%
0%
0%
Oddanych głosów: 0
R E K L A M A

Jeżeli byłaś/eś świadkiem wypadku lub innego niebezpiecznego zdarzenia
[ powiadom nas o tym ]
Podobne tematy
R E K L A M A
Komentarze (0)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
Powiat Kolski
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Kolskim
56 minuty temu 279

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Kolskim

Gmina Kłodawa
Dzień Babci i Dziadka w Przedszkolu Nr 1 im. Jana Brzechwy
1 godzinę temu 186

Dzień Babci i Dziadka w Przedszkolu Nr 1 im. Jana Brzechwy

Inne
Pierwsza akcja i pierwszy sukces : Dragon, pies policyjny, odnajduje zaginionego
1 godzinę temu 1,061

Pierwsza akcja i pierwszy sukces : Dragon, pies policyjny, odnajduje zaginionego

Powiat Kolski
33. Finał WOŚP w Krzewacie - wydarzenia pełne atrakcji
3 godziny temu 897

33. Finał WOŚP w Krzewacie - wydarzenia pełne atrakcji

Powiat Kolski
Wielkie otwarcie nowej Biblioteki Publicznej w Chodowie
4 godziny temu 998

Wielkie otwarcie nowej Biblioteki Publicznej w Chodowie

Powiat Kolski
Pierwsza akcja poboru krwi w Gminnym Domu Kultury w Kościelcu
5 godziny temu 1,086

Pierwsza akcja poboru krwi w Gminnym Domu Kultury w Kościelcu

R E K L A M A