Zbliżają się żniwa. Jest to czas wymagający sporej uwagi i ostrożności. Na drogach pojawiają się kombajny i maszyny rolnicze. Rozmiary tych urządzeń są ogromne, nie raz problem stwarza kierowcom manewrowanie nimi. Również kłopotliwe jest wymijanie i wyprzedzanie tych maszyn przez kierowców pojazdów samochodowych, motorzystów, czy rowerzystów. Jak należy bezpiecznie zachowywać się na drodze i w trakcie obsługi maszyn rolniczych (w tym kombajnu)? Rozmawialiśmy na ten temat z rolnikami i kombajnistami z naszego powiatu.
Polski Kongres Drogowy nie zaopiniował pozytywnie zmian w Prawie o ruchu drogowym, umożliwiających poruszanie się kombajnami zbożowymi z zamontowanymi zespołami tnącymi po drogach publicznych.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi już w ubiegłych latach zaproponował wprowadzenie przepisów umożliwiających przejazdy kombajnów zbożowych z zamontowanym zespołem tnącym (tzw. hederem) po drogach publicznych w okresie od początku lipca do końca sierpnia. Równocześnie zaproponowano podniesienie dopuszczalnej prędkości dla ciągników (również z przyczepą) z 30 do 50 km/h.
Polski Kongres Drogowy informuje, że jest przeciwny wprowadzeniu zaproponowanych zmian w odniesieniu do kombajnów albo ich modyfikacją i doprecyzowaniem. Umożliwienie przejazdów kombajnów zbożowych z zamontowanym zespołem tnącym niekorzystnie wpłynie na bezpieczeństwo ruchu, szczególnie w przypadku większości dróg jednojezdniowych, dwupasowych. Ich szerokość uniemożliwia bezpieczne wyprzedzanie, wymijanie oraz omijanie kombajnów, będzie sprzyjać tworzeniu się zatorów na drodze, może stwarzać zagrożenie dla kierujących innymi pojazdami, a także dla pieszych poruszających się poboczami dróg (zwłaszcza po zmroku), może także powodować uszkodzenia wyposażenia drogi (oznakowania pionowego, urządzeń brd itp).
Problem ten jest szczególnie istotny na drogach powiatowych, których parametry (szerokości jezdni, promienie łuków i szerokość pobocza) są mniejsze niż określone w warunkach technicznych. Na drogach tej kategorii, kombajn z zamontowanym zespołem tnącym, niejednokrotnie przekraczałby szerokość jezdni tych dróg, co wymagałoby zamknięcia ruchu na drodze.
Jednocześnie, przepisy ruchu drogowego nie mogą uniemożliwiać posługiwania się nowoczesnym sprzętem rolniczym i jego przemieszczania. Zdaniem PKD, na drogach krajowych i wojewódzkich przejazd kombajnu powinien odbywać się z pilotem. Przejazd w poprzek jezdni wymagałby chwilowego zatrzymania ruchu przez pilota lub uprawnione do kierowania ruchem osoby. Natomiast na drogach powiatowych i gminnych można by dopuścić ruch kombajnu przy szerokości zestawu tnącego o szerokości mniejszej lub równej 4,0 m. Takie pojazdy mogły by poruszać się po drodze, ale tylko w porze dnia, a w trudnych sytuacjach (kręta lub zadrzewiona droga) z pilotem poprzedzającym kombajn. Natomiast przy zestawie tnącym szerszym niż 4,0 m, kombajn powinien mieć zdjęty zestaw tnący, który powinien być transportowany na oddzielnym wózku.
Zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wskazują, iż dopuszczalne jest uczestniczenie w ruchu pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej szerokości nieprzekraczającej 3,00 m. Powyższe przepisy zapewniają właściwą ochronę uczestników ruchu drogowego na drogach publicznych i powinny pozostać jako obowiązujące (z ewentualną modyfikacją dopuszczalnej szerokości do 4,00 m).
W trakcie wypowiedzi kombajnistów jednogłośnie wybrzmiało, że osoba operująca kombajnem zbożowym powinna:
Reasumując: Osoba operująca kombajnem powinna przestrzegać wszystkich zasad BHP.
Kombajny są niezwykle ważnymi maszynami w trakcie żniw, ułatwiają szybkie i wydajne zbieranie plonów rolnych. Dzięki nim rolnicy mogą zwiększyć wydajność i efektywność swoich gospodarstw, przyspieszając proces zbioru i minimalizując straty.
Według badań około połowa śmiertelnych wypadków podczas prac na gospodarstwie ma miejsce podczas eksploatacji maszyn rolniczych. Wiele takich wypadków można by uniknąć, dzięki przedstawionemu wyżej odpowiedniemu wyposażeniu kombajnu rolniczego.
Będąc w pobliżu maszyn rolniczych, zachowaj bezpieczny odstęp. Jadąc autem, czy motorem nie pędź i nie panikuj. Nie wmawiaj sobie, że Ci się śpieszy, nie popadaj w złość, myśląc sobie ,,że ktoś się wlecze”. Ułamek sekundy, decyzja podjęta w emocjach jest w stanie zawładnąć Tobą do końca życia. Twój instynkt może Cię zawieść, nigdy nie działaj pochopnie. Jeśli jesteś młodym kierowcą, skup się możliwie najlepiej na jeździe i dopiero działaj, podejmuj rozsądne decyzje za kierownicą. Chwila nieuwagi, Twoja niecierpliwość może doprowadzić do wypadku, który w czasie żniw w większości przypadków skończyć się może tragedią.
To kierunek Twojej podróży jest ważniejszy od prędkości osiągniętej na liczniku Twojego pojazdu…
źródła: Polski Kongres Drogowy, Przepisy Ruchu Drogowego