Zmiany w wykazie lektur, dodanie podstawy programowej z przedmiotu historia tańca, zmiana sposobu realizowania zajęć przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie to najważniejsze zmiany w projektach rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki. 9 czerwca przekazano je do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.
Zmiany w wykazach lektur obejmują wszystkie etapy kształcenia tj.: edukację polonistyczną na I etapie edukacyjnym (klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna), język polski na II etapie edukacyjnym (klasy IV–VI oraz VII i VIII szkoły podstawowej) oraz język polski w szkołach ponadpodstawowych.
Proponowane zmiany dotyczą przede wszystkim wykazu lektur uzupełniających (w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania). Co istotne w kontekście przygotowań uczniów do egzaminu ósmoklasisty czy egzaminu maturalnego, w przypadku lektur obowiązkowych, w projekcie proponuje się tylko nieliczne zmiany polegające wyłącznie na rezygnacji z wybranych pozycji. Tym samym proponowane w projektach zmiany nie będą skutkowały zwiększeniem zakresu wymagań egzaminacyjnych z języka polskiego na obu typach egzaminu.
Zmiany w zakresie lektur wynikają z potrzeby pełniejszej korelacji wykazu lektur z celami kształcenia określonymi w podstawie programowej. Wiążą się one także z zaproponowaniem takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników).
Zmiany dotyczą wyłącznie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego tj. podstawy programowej z dnia 14 lutego 2017 r. (ze zmianami) dla szkół podstawowych i szkoły branżowej I stopnia oraz z dnia 30 stycznia 2018 r. (ze zmianami) – dla szkół ponadpodstawowych.
W projekcie rozporządzenia została ustalona podstawa programowa przedmiotu historia tańca, jako jednego z przedmiotów, które mogą być realizowane w liceach ogólnokształcących i technikach w zakresie rozszerzonym. Zmiana w tym zakresie jest wprowadzana na wniosek Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Przy zmianie konieczna jest również nowelizacja rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (dodanie przedmiotu historia tańca do katalogu przedmiotów nauczanych w zakresie rozszerzonym oraz określenie jego wymiaru godzin).
Zaproponowano również zmianę w podstawie programowej dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum oraz dla szkoły branżowej I stopnia w zakresie przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie w części dotyczącej Warunków i sposobu realizacji, polegającą na rezygnacji z zalecenia wskazującego, że ww. zajęcia powinny być przeprowadzane na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.
Przekazano do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekty trzech rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki zmieniających rozporządzenia:
– wraz z uzasadnieniem i OSR.
Szczegółowe uzasadnienie proponowanych zmian zamieszczone zostało w uzasadnieniach projektów rozporządzeń.