Współpraca z rodzicami jest jednym z istotnych aspektów pracy przedszkola. Zakres współpracy wyznaczają zadania statutowe. Ujednolicenie sposobów oddziaływania wychowawczego na linii dom-przedszkole ma zaś bezpośrednie przełożenie na sukcesy edukacyjne i wychowanie dziecka.
W praktyce współpraca z rodzicami może przybierać różne formy. Jedną z nich są szkolenia warsztatowe tworzące przestrzeń dla aktywnego działania. Zorganizowane w Przedszkolu nr 5 w Kole warsztaty z udziałem rodziców dzieci 5 letnich służyły podniesieniu orientacji pedagogicznej. Uczestniczyli w nich także młodsi stażem nauczyciele. Warsztaty poprowadziła R. Zamelska. Temat obejmował „Wspieranie predyspozycji kierunkowych dziecka zgodnie z Teorią Inteligencji Wielorakiej”.
Było więc o czynnikach wpływających na efektywne uczenie się wynikających z funkcjonowania dziecka w rodzinie i środowisku, indywidualnego tempa rozwoju, predyspozycji i sytuacji uczenia się. Rodzice dokonali przeglądu definicji inteligencji wg wybranych autorów. Wyciągając wnioski ustalili, że inteligencję należy rozumieć nie tylko jako zakres czy poziom posiadanej wiedzy lecz raczej jako zdolność uczenia, rozwiązywania problemów, dostrzegania zależności i wyciągania wniosków, aktywnego przetwarzania informacji, adaptacji do nowych warunków i kreatywnego myślenia. Rodzice zweryfikowali pogląd na temat uczenia się, które jest procesem wywołującym określone zmiany w zachowaniu osoby uczącej się pod wpływem zdobywanego doświadczenia. Podjęli też próbę ustalenia dominujących rodzajów inteligencji własnych dzieci w oparciu o podane wskaźniki.
Wiedzę z przygotowanej przez prowadzącą prezentacji oraz proponowane w trakcie warsztatów ćwiczenia i zabawy zadeklarowali wykorzystać w ramach rozwijania predyspozycji kierunkowych dziecka. Dokonali również oceny przydatności omawianych treści, sposobu ich przekazu oraz własnej aktywności w czasie spotkania.
Jednym z założonych celów warsztatów było kształtowanie postaw i rozwijanie aktywności rodziców jako partnerów przedszkola. W tej roli rodzice poradzili sobie doskonale. Fakt, że w natłoku codziennych obowiązków znaleźli czas i wewnętrzną motywację do podjęcia tematu, wart jest odnotowania. Wszystkim obecnym za udział ,a prowadzącej za opracowanie merytoryczne i prowadzenie podziękowała osobiście dyrektor PM 5 pani Agnieszka Kozajda. Pozostaje tylko dodać, że w dziedzinie wychowania i edukacji najmłodszych wspólnie można zdziałać więcej.